5. Here I Go
6. Faded Memory
7. Strike Like Lightning
8. Rolling Down the Road
9. Caroline
10. If You Believe

Status Quo hade sin storhetstid på sjuttiotalet samt en bit in på åttiotalet och efter det har de allt jämt turnerat och släppt plattor i strid ström. Men det musikaliska har den senaste tiden mer klassats som ”dandsbansrock” än ”boogierock” och åldern har helt klart kommit ikapp parhästarna Parfitt och Rossi. Men det skall även tilläggas att deras senaste giv ”In Search of the Fourth Chord” faktiskt återupprättade lite av deras rykte och bandet verkar nu vara på gång igen förhoppningsvis. Men istället för att spinna vidare på detta så släpper nu sångaren och gitarristen Francis Rossi en soloplatta med låtar som han hela tiden gått och plitat på men som aldrig spelats in då de inte riktigt passar in i huvudbandet. Det påstår han själv i alla fall men frågar du mig så hade detta lätt kunnat bli ytterligare en av de tråkiga sentida Status Quo-plattorna som susat förbi. På ”One Step at a Time”, herr Rossis första soloalbum på fjorton år, hittar vi nämligen tio spår som alla mer eller mindre låter som det de är – överblivet Status-material plus Rossis fingertoppskänsla för poprock. Inledande ”Sleeping on the Job” innehåller i och för ett smittande sväng och i ”Strike Like Lightning” får Rossi gitarren att glöda lite men annars är det mellanmjölksrock av sällan ointressant slag. Alltihop känns som stöpt för Status-kostymen men saknar både finess, bett och starka refränger. Till detta har han också beslutat sig för att spela in huvudbandets gamla örhänge ”Caroline” på nytt vilket jag inte ser någon som helst poäng med.

“One Step at a Time” är en platta vi alla hade kunnat vara utan. Möjligtvis kan detta intressera de mest inbitna Status-fansen och med lite tur kanske Francis Rossi nu känner att han fått dessa låtar ur systemet och kan gå vidare och göra det han kan bäst - nämligen härligt boogiesvängade rock med Status Quo.

Betyg: 4/10