6. Jungle of Madness
7. Nameless Hero
8. Children of the Sand
9. Battle Prayer
10. Prophet of War
11. Efialths

Bandet grundlades 2006 av vokalisten “Gus” Gusrtavo Adrian Gabarro (White Skull). Samarbetet med Whit Skull gitarristen Pino Sicari och Carlos på trummor lade grundstommen i bandet och med basisten Dimitri Oldani samt på keyboard Alexandros blir uppställningen fullbordad.

Italienarna verkar vara speciellt förtjusta i denna genre med majestätiska ljudbilder och oftast så starka vokala insatser samt episka musikaliska inslag. Historien brukar allt som oftast inkludera drakar och demoner men här kretsar handlingen om krigens fasor och dess olika ansikten genom århundradena.

Intro med hästtramp och vi börjar resan vad jag förstår en bit bak i tiden, traditionell pompa och ståt med power metallens grundrecept tar vid. Marble King och Spartan Warriors säger väl allt om handlingen i de dryga 10 minuters inledande tillika stiltypiska spåren.  Nästa intro med rotorbladen från helikoptern vilka ljuder mellan högtalarna och Overload fortsätter resan på den utstakade vägen, men när de rätt så tröttande dubbeltrampen börjar mixas upp och visp får vi i Revolution World en tyngre känsla av metal.

”Gus ” sång går inte direkt i traditionell Power stil, mera skitig med en blandning av nästan skriksång och vanlig, dessutom med en rätt så egensinnigt vibrato. Jungle of Madness med inledande We Will Rock You takter drar steget ytterligare mot tung metal, förvisso återkommer dubbeltakterna men blandas väl upp med goa riff och soloslingor ala ”twins” och här känns det som ”Gus ” stämma väl hör hemma. En melodisk powerplatta utan ballad vore som man missat saltet i den tillagade maträtten. Nameless Hero är både tilltalande och ett bra avbrott från resterande material. Children of the Sand, ännu ett lite långsammare alster vars tunggung och stark melodiska slinga tillhör ett av favoritspåren. Tillbaks till det traditionella powerstilen och Battle Prayer samt Prophet of War inkluderas i nästa anhalt. Sista introt, Efialths drar slutligen resan med goa Blind Guardian vibbar och nog finns det ett och annat som tilltalar en kanske inte superälskare av denna genre.

Vänner av power metal kommer inte att bli besvikna, vänner av mer skitig metal får också de här en inbjudan. Ett i det stora gott hantverk från pastans land.

6,5/10