6. Shot
7. Don't Let Go
8. House of Love
9. T.N.T.
10. 2 A.M.
11. It's too Late

Den danska trion Pangea är en ny bekantskap för min del men ändå en ack så trevlig sådan. Att dom passerat mig obemärkt förbi är inte så konstigt då de släppte två album i mitten på nittiotalet som aldrig riktigt fick något ordentligt släpp i Europa. Nej det var Asien och framförallt Japan som var deras mest framgångsrika marknad. Sen skulle det tredje albumet spelas in och ge bandet dess genombrott även i våran del av världen men studion lades ner och med det försvann stora delar av det inspelade materialet. Bandet levde vidare men upplöstes till slut 2008. Men nu är dom på gång igen efter att ha återförenats och gett sig den på att spela in det där tredje albumet. Hur nya ”Retrospectacular” ter sig gentemot sina närmaste syskon kan jag inte uttala mig om men lita på att jag skall göra allt jag kan för att lösa den saken. Pangea bjuder nämligen in till en härligt omväxlande lyssning i den melodiska hårdrockens tecken på ”Retrospectacular”. Mängder av influenser trängs i den småtorra ljudbilden men då jag fick läsa att bandet en gång i tiden förutspåddes att bli Europas svar på Van Halen så nickade jag instämmande om än lite tveksamt. Först och främst vill jag dra paralleller med våra egna hjältar i Freak Kitchen när skivan rullar igång. Öppningsspårets intrikata riffande styr nämligen tankarna till herr ”IA” Eklundh och detta är något som återkommer då och då genom hela lyssningen. Men det stannar inte där för redan i spår två, den omväxlande ”Hold Your Fire”, så bjuder gitarristen, tillika sångaren, Torben Lysolm på ett riff som jag tror David Coverdale gärna skulle ha pungat upp en och annan sedelbunt för. Men de stora, och mest överhängande influenserna, som går att höra är de funkiga inslagen från Extreme, lite Def Leppard-körer och snyggt melodisnickrande likt TNT. De är inte heller rädda för att plocka in lite inslag för öst som i ”Little By Little” tillexempel.

Man kan ju tycka att alla influenser från andra band skulle ge grabbarna en tuff uppgift att odla sin egen identitet men det har de inga problem med. I Torben Lysolm har de nämligen en fantastisk och personlig gitarrist och hans röst är kanske inte exceptionell men trots det både varm och omfångsrik. Det som dock ger plattans dess karaktär är bandets gemensamma sväng, catchy refränger och känsla för snygga melodier. Helhetsintrycket dras dock ner något av längden på albumet och en del spår tas ett varv för långt vilket gör att man sträcker sig efter fjärrkontrollen och ”skip”-knappen emellanåt. Men ingen låt är direkt dålig även om några av dem tillbringar mer tid i det anonyma än andra spår.

”Retrospectacular” är en stor positiv överraskning för mig och finns det någon rättvisa i världen så kommer nu äntligen det där genombrotten som bandet var på väg emot i slutet på nittiotalet.

Betyg: 7,5/10