8.Looney gunman
9.Riding this highway
10.No man´s land
11.Lost in a mind game
Daniel Andersson: Vocals, guitars
Stefan Olofsson: Keyboards, bass

Är du, liksom undertecknad på jakt efter en värdig uppföljare till den hittills ultimata westcoastplattan?? Det vill säga Airplays självbetitlade debutplatta från 1980. Då kan du omgående andas ut och sluta söka, för genom utgåvan av State Cows debut är väntan över!

Bakom bandnamnet State Cows döljer det sig två Umeågrabbar vid namn Daniel Andersson och Stefan Olofsson. För de flesta kanske inte de namnen säger så mycket, men jag kan redan på detta stadie försäkra er om att dessa båda herrar är två mycket skickliga låtskrivare och dessutom fantastiska musiker. Daniel och Stefan träffades när de gick på Piteås musikhögskola, och där fann att man hade liknande musikaliska intressen. De inledde ett musikaliskt samarbete där det första gemensamma bandet var ett Beatles-tributeband kallat The Posers. Daniel gjorde sitt första närmande av westcoastgenren genom minicd:n ”Strange ways”, inspelad tillsammans med bassisten Peter Starefelt. Musikstudier på Musician´s Institute i Los Angeles gjorde att man kom i kontakt med musikaliska storheter som: Jay Graydon, David Foster, Jason Scheff, Jay Gruska, Jimmy Haslip mfl. Väl hemma i Sverige igen inledde herrar Andersson/Olofsson arbetet med det som skulle komma att bli Daniels första egna cd ”Days in L.A”. Plattan var en minst sagt lyckad debut där de musikaliska guldkornen var många och lysande klara. (Läs gärna undertecknads omdöme under 2008-års recensioner).  Plattan, som på ett lite nytt och modernt sätt närmade sig westcoastscenen mottogs överlag på ett mycket positivt sätt, och fick genomgående mycket bra omdömen.

Daniel Andersson och Stefan Olofsson har inför inspelningen av ”State Cows”-plattan handplockat ett gäng mycket skickliga musiker från den Svenska och Finska musikscenen, där varje musiker har valts ut med stor omsorg. Man har efter två års intensivt arbete lyckats med att inte bara överglänsa ”Days in L.A”-plattan, vilket i sig är en stor bedrift, utan ”State Cows” kommer nog i framtiden att räknas som ett av de riktigt stora och klassiska westcoastalbumen.

Redan i inledande ”I´ve changed” sätter man en skyhög standard, då den på ett utsökt sätt inleder plattan. Låten är härligt fartig och melodiös med ett mycket medryckande refrängparti.  Stefan Olofsson äger fullständigt i denna låt och levererar många sköna klanger / harmonier på sina keyboards och flikar in flera grymma synthsolon. Daniel sjunger precis så inlevelsefullt och skickligt, som jag kom att tycka så mycket om efter att nästan ha lyssnat sönder ”Days in L.A”-plattan.

”New York Town” är lite lugnare i sin uppbyggnad, men har även den en refräng som sätter sig direkt. Här bjuds man som lyssnare på intrikata och snygga melodier, häftiga blåsarrangemang, och dessutom en gästsolist som är ingen mindre än Jay Graydon på sologitarr!

”Come to the point” är inledningsvis ganska lugn och sökande i sin karaktär men kommer loss ordentligt i refrängpartierna. Låten är ett utmärkt exempel på hur en riktigt bra westcoastlåt ska låta, med ett mycket snyggt och välarrangerat sound. Peter Holmqvist levererar ett coolt lite jazzigt gitarrsolo som i mina öron klingar ganska mycket Lee Ritenour.

”Stella by the barlight” är ett av många guldkorn på denna platta och är lite ”stunsig” i sin karaktär med ett ganska utmärkande slapbasspel, som följs upp av Stefan Olofssons keyboardspel på ett lysande sätt.

”Mystery Jane” är en av mina personliga favoriter, där Daniel Andersson sjunger på det mycket inlevelsefulla och känslofyllda sätt som jag tycker är hans signum. Blåsarrangemangen är mycket snyggt arrangerade och ligger väl i nivå med många av de riktigt stora och kända blåssektionerna. Låten är som helhet mycket omväxlande både när det gäller låtstruktur och intensitet.

”Painting a picture” är en låt som mycket väl hade platsat på Daniels Anderssons ”Days in L.A”-platta och har ett snyggt grundtema, plockande gitarrer och återigen ett lysande keyboardspel från Stefan Olofssons känsliga fingrar. Det musikaliska samarbete som Andersson/Olofsson inledde då de en gång i tiden träffades, har vid detta laget gjort de båda till ett mycket skickligt låtskrivarpar med en grym känsla för melodier, instrumentering, arrangemang, och inte minst produktion.

”Tunisian nights” visar upp ett stort spektrum av musikalisk variation, och är lugn och jazzig i verspartierna. Kommer loss rejält med 80-tals tidstypiska synthbasar och en lite tyngre, snabbare och mycket medryckande refräng. Här kommer Airplay influenserna fram på ett ganska tydligt vis.

”Looney gunman” är ganska lugn och sökande i sin karaktär, och har snygga sång/körarrangemang. Kommer loss ordentligt en bit in i låten där den ökar betydligt i intensitet, och där Petri Kivimäki levererar ett snyggt saxsolo. Låten tillhör inte någon av de personliga favoriterna men är ändå klart värd att lyssna på, inte minst på grund av saxofonspelet.

”Riding this highway” är även den en ganska lugn och välarrangerad låt där man får en känsla av att nästan befinna sig i det fordon som besjungs i texten. Ganska Eagles-inspirerade körarrangemang och en lugn och skön stämning genom hela låten ger ett i slutändan högt slutömdöme.

Flera av de musiker som medverkar på denna platta, bidrog även till att göra ”Days in L.A”-plattan till den framgång som den blev och förtjänar att bli riktigt omnämnda, då de alla bidrar till att göra även denna platta till en sån fantastisk musikalisk upplevelse.

Fredrik Lundgren: Guitars
Peter Olofsson: Drums
Peter Fredlander: Drums
Stefan ”Kilju” Lindholm: Bass
Mikael Emsing: Percussion
Pär Wretling: Horns
Olle Lindberg: Horns
Markus Asplund: Horns
Marcuz Granberg: Backing vocals
Christian Thomsen: Backing vocals

Jay Graydon: Guitar solo (New York town)
Peter Holmqvist: Guitar solo (Come to the point)
Mikael Sandström: Guitar solo (Stella by the barlight)
Petri Kivimäki : Sax solo (Looney gunman)
Göran Turborn: Guitar solo (Lost in a mind game)

Instrumentala låten ”No man´s land” är lugn och vacker och bygger helt på Stefan Olofssons känslofyllda och i denna låt ganska så ambienta keyboardspel och känns lite som en sista uppladdning inför ”Le grande finale”.

I avslutande ”Lost in a mind game” är Steely Dan-vibbarna ganska tydliga vilket gör att man redan från start är med på ”noterna”. Denna låt innehåller precis allt som en riktigt bra westcoastlåt ska ha och avslutar plattan på ett mycket värdigt sätt. Steely Dan influenserna är som sagt tydliga i denna låt, men detta bara förhöjer helhetsintrycket då den är fantastiskt välskriven och välarrangerad. Den känns härligt ”mollig” på typiskt Steely Dan-manér och tar flera gånger lite oväntade musikaliska vändningar. Stefan Olofssons keyboardspel är återigen helt lysande och de harmonier och fraseringar han lägger på sitt Rhodes känns helt underbara. Blåsarna spelar snygga sordinerade partier som backar upp en fullkomligt fantastisk melodi. Refrängpartiet är av sådant slag som direkt sätter sig och därefter envist sitter kvar. Göran Turborn levererar ett gitarrsolo som Walter Becker hade varit stolt över att kunna spela, och detta gör i slutänden låten till plattans absoluta höjdarspår enligt min mening.

Som ni har förstått redan från inledningen är jag fullständigt helsåld på denna platta och dessa fantastiska musiker, som enligt min mening är nästan löjligt bra. Har lyssnat på den om och om och om igen, och hittar absolut inte någonting att klaga på. Skulle väl i så fall vara att den tar slut! ”State Cows” innehåller precis allt det som definierar en riktigt bra och högkvalitativ westcoastplatta, med snygga och melodiösa låtstrukturer, mycket medryckande refränger, instrumentalhantverk av världsklass, högklassiga blåsarrangemang och en produktion som borde göra Mr. David Foster / Mr. Jay Graydon mer än villiga att samarbeta med herrar Andersson/Olofsson i framtiden. Bättre än så här kan musik knappast göras!!

10 / 10