06. Hourglass
07. The wake of Magellan
08. Morphine child
09. Anymore (acoustic)
10. Not what you see (acoustic)
11. Out on the streets (acoustic)

När Avatar bytte namn till Savatage i Florida 1983 spelade de mörk metal influerad av Black Sabbath och Judas Priest. Men allt eftersom åren gick byttes de ondskefulla tongångarna undan för undan ut mot storslagen Queen och The Who-pompa – ett par av deras 90-talsalbum klassas rentav som rock/metaloperor. Tyvärr missar den här annars heltäckande samlingen gruppens två första plattor, Sirens och EP:n Dungeons are calling. Anledningen är högst sannolikt en fråga om rättigheter, men en liveversion av debutens titellåt kunde de ha bifogat. Nu får vi istället nöja oss med en akustisk nytolkning av Out on the streets vilken känns mer som bonusmaterial till ett Jon Oliva´s Pain-album än den historiska länk den borde vara.

I övrigt är samlingen kronologiskt uppbyggd med start i heavy metal-smockan Power of the night och fortsättningen är inte ett dugg sämre. Att misslyckas med urvalet från album som Hall of the Mountain King, Gutter Ballet och Streets: A rock opera är helt enkelt inte möjligt. Men trots att bandet oftast lyckas med sina ballader, och trots att någon för mycket har inkluderats här, är den bästa inte med – Believe.

Bidragen från de av Zak Stevens sjungna albumen är också fina, fast på ett helt annat sätt. Produktionerna blev nämligen med Stevens som sångare allt svulstigare med avancerade kör- och orkesterarrangemang som kronan på verket. Problemet är att det blir för mycket av det goda här. Urvalen är ståtliga pianostyrda kolosser som alla utgör hörnstenar på respektive album, men staplade på varandra bildar de en egendomlig serie av mastodontlåtar som snarare kastar skuggor än ljus på varandra.

Med andra ord rekommenderar jag att du lägger slantarna på originalalbumen istället. Samtliga kommer att återutges inom loppet av ett år, ommastrade med bonuslåtar, med början den här sommaren.