06. Yes Medly You r Is No 8:59
07. To Seek The Truth 4:27
08. Hold The Line 4:18
09. Cinema 2:04
10. Gift With A Golden Gun 4:21
11. White Sister 6:17

Dags för ännu en s k supergrupp. Denna gång med välkände gamle TOTO-sångaren Bobby Kimball och de två tidigare YES-medlemmarna Tony Kaye och Billy Sherwood. På trummor finns dessutom Scott Conner och på gitarr Johnny Bruhns. För oss gamla YES-fans skall sägas att Tony Kaye på keyboards fanns med i den allra första uppsättningen av bandet (före Rick Wakeman gjorde sitt intåg) och han hade bl a stort inflytande på många av de klassiska låtarna på deras superba LP "The Yes album" från 1971 (bl a den makalösa låten "Yours is no disgrace"). Efter detta album lämnade han gruppen men återkom sen 1983 på den sena YES-plattan "90125". Där medverkade han alltså på den låt som troligen är den mest kända YES-låten av alla bland "vanligt folk" (ursäkta uttrycket), nämligen "Owner of a lonely heart". Billy Sherwood (bas och sång) kom in väldigt sent i YES-karriären (1990-talet) men var ändå tongivande på plattor som "Union" och "Ladder".

YOSO-satsningen verkar rätt utstuderad i och med valet av ett 4-teckennamn i stil med TOTO men med YES-touch samt en titellåt med samma namn. Dessutom finns som en extra bonus-CD live-inspelningar av bl a titellåten samt ett antal gamla kända TOTO- och YES-låtar. Tanken är väl att detta skall locka många gamla YES- och TOTO-fans att köpa plattan.

Nåväl, hur är då själva "huvudplattan"? Jo, den är (tyvärr) laddad med ett antal lite för "säkra" kort, skulle jag väl vilja säga. Med det menar jag att jag tycker plattan har en alldeles för slätstruken och tillrättalagd stil, mycket mer i stil med TOTO än med YES. Dessutom sätter ju Bobby Kimball en väldigt tydlig prägel på musiken med sitt sångsätt.

Det finns flera låtar med kommersiell hitkaraktär, t ex spåren "Walk away" (väldigt TOTO-inspirerad), "Only one", "Close to the curtain" och "Time to get up". Jag håller inte för helt otroligt att dessa låtar också blir kommersiella hittar men jag känner också att det här känns lite väl "gammaldags" på något vis och inte riktigt motsvarar den typ av musik som slår idag. Musik av retro-typ kan slå även i dag men då måste den göras med lite mer finess än det här. Det känns alldeles för mycket som TOTO II. Som ni vet när det gäller filmer så är sällan version 2 bättre än nummer 1. Då måste något nytt tillföras som ger ny inspiration. Jag tycker inte det sker här.

I ärlighetens namn får jag medge att den gamle Yes-fantasten ändå får en del till livs. Speciellt gäller det låtarna "Close the curtain" (härligt gitarrsound) och "Won't end tonight" (fina keyboardslingor med tydlig YES-touch). Här fungerar den nya konstellationen rätt bra, faktiskt. Sen får jag väl erkänna att hit-kandidaten "Walk away" svänger rätt bra.

Däremot blir jag rätt besviken på vad som erbjuds på bonus-CDn. Dels så är live-versionerna av några av låtarna på huvudplattan allmänt sett bra mycket sämre än originalen. Sen tycker jag att bandet gör rätt usla versioner av de gamla TOTO-klassikerna "Rosanna" och "Hold the line" samt YES-klassikern "Owner of a lonely heart". Det kunde vi faktiskt varit utan. Det enda njutbara på live-CDn är YES-medley't med bl a den underbara "Yours is no disgrace" (härligt orgelsound!), "All good people" m fl. låtar. Njutbar är också låten "Cinema" (från "90125"-plattan) som till stilen är mera klassisk progrock men som ändå än idag skulle kunna levereras av t ex Flower Kings eller Transatlantics. Till det negativa hör också att det är ett ganska mystiskt live-sound på plattan. På något sätt får man inte den riktiga live-känslan. Kan inte undgå att tycka att det verkar fejkat. Applådåskorna verkar inte riktigt stämma med musiken. Undrar om man inte gjort bort sig lite här. Kanske är det ändå äkta live men i så fall har man schabblat med ljudsättningen på något sätt.

Till slut, dags för ett slutomdöme. Jag är inte den som brukar leverera särskilt låga betyg på plattor men den här gången kan jag inte ge mer än knappt godkänt för verket. Med tanke på den kolossala satsningen så tycker jag tyvärr att verket faller ganska platt. Det som räddar YOSO är de fina YES-inspirerade låtarna "Close the curtain" och "Won't end tonight". För övrigt är verket tämligen fritt från nerv och fantasi.

Betyg: 5 av 10

Karl_Göran Karlsson