9.Cold distance of the universe
Tomas Strubler: Vocals
Robert Schönleitner: Guitars
Saso Gacnik: Keyboards
Aleksandar Vesic: Bass
Sebastian Lanser: Drums

Juvaliants debutplatta ”Inhuman nature” är så vitt jag kan komma ihåg, mitt första möte med progressiv powermetal från Österrike. Bandet bildades 2003 av gitarristen Robert Schönleitner och trummisen Sebastian Lanser, men gick under ett antal år under namnet Fallen Angel. Den musikaliska inriktningen hade Schönleitner och Lanser klart för sig redan från början, men precis som för många andra unga band var det svårt att hitta musiker till bandet som delade deras vision och det var först 2006 som den nuvarande sättningen blev komplett.

Plattan spelades in redan 2008 i Dreamsoundstudion i Hamburg, och genomfördes i samarbete med Jan Vacik (Lanfear, Visions of Atlantis, Serenity), som skötte inspelning, mixning och mastring. Produktionen har skötts gemensamt av Vacik och bandet och har i slutändan ett klart godkänt ljud med en snygg ljudbild och massiv tyngd, vilket ger en rättvis bild av bandets mycket symfoniska och bombastiska musik.

Låtmaterialet, som i huvudsak är ett samarbete mellan Schönleitner / Lanser bjuder på en hyffsat omväxlande ljudpalett när det gäller sound och låtintensitet. Musikaliskt rör man sig i redan väl upptrampad terräng, och man känner sig redan från start ganska så hemmastadd med tonspråket. Tyvärr innebär detta också att man inte bjuds några direkta överraskningar utan slutintrycket blir tämligen jämntjockt, förutsägbart och lite ointressant.

Musikaliskt rör man sig alltså på klassisk powermetalmark, dock kryddat med en hel del progressiva inslag. I ”Doomsday machine” har man dock gått lite för långt, då låten har ett riff / tema som känns ”lite väl” snott / lånat från Dream Theater. Det är ändå just de progressiva avsnitten i musiken som gör att plattan ”Inhuman nature” känns berättigad överhuvudtaget, då den annars helt hade kommit bort i den, som det verkar, aldrig sinande strömmen av powermetalband.

Killarna i bandet kan hantera sina instrument på ett kompetent sätt, och soundet är som sagt mycket symfoniskt och mäktigt, men detta hjälper föga då låtmaterialet, som tidigare nämnts känns så förutsägbart. Kanske går detta hem hos den inbitne powermetalfantasten, men i min bok behövs det betydligt mer för att fånga mitt intresse och sedan hålla intresset kvar.

4 / 10