Hope To Find - Still Constant (Egenproducerat)

The Grand Opening
Walking Walls
Witness of Happiness
City Soul

Här är ett intressant skivsläpp från turkiska ProgMetal-bandet Hope To Find från Eskisehir, dock inspelat i Ankara mellan juli och oktober 2009. Denna något korta release (EP-format med 4 spår på totalt cirka 25 minuter) ger ändå ett intryck med mersmak. Bandet har ett förvånansvärt moget och gediget sound som kan placeras någonstans mittemellan ProgMetal och NeoProg.

Av de fyra spåren tycker jag 3 är av mycket hög kvalitet (ja, ett av dem är rent av mästerlikt) medan spår nummer två på plattan ”Walking Walls” är något undermåligt (framförallt sången) och visar att bandet ändå fortfarande har en del att lära. I övrigt sitter gitarrsoundet bra och samspelet med trummis och organist flyter fint.

Inledningsspåret ”The Grand Opening” startar lite slött men tar sig efterhand och avslutas fint. Spår 3 ”Witness of Happiness” inleds med ett mycket läckert sound i kombination mellan piano och gitarrer för att efterhand dra på ordentligt med rätt bra sång och intensitet. Måste säga att det överhuvudtaget är fina insatser på gitarrerna på denna låt.

Men det som får mig att ge skivan ett klart bättre betyg än bara godkänt är avslutningsspåret ”City Soul” som faktiskt var något av det mest inspirerade jag hört på länge. Det här är snarare ett neoprog-alster än metal p g a den komplicerade taktföringen och det läckra mittenpartiet med sång och komp i ett mycket medryckande tempo. Måste säga att jag drogs med och diggade något alldeles oerhört efter några genomlyssningar. En riktig läckerbit på en annars helt OK debut-platta. Kommer det mera alster av den här kvaliteten från bandet så känns Hope To Find som ett mycket intressant band för framtiden.

Betyg: 7 av 10

Karl - Göran Karlsson