06. I stand alone
07. Built to last
08. The Devil I know
09. Times aren’t a-changing
10. Nailbiter
11. Beat em down

2008 års Switchblade serenades formades av taggiga gitarrer, gängkörer och en hormonstinn grändkatt i form av sångerskan Liv Sin. På True sound of the underground låter mycket sig likt. Dock är föregångarens slagdängor aningen snärtigare, svängigare och skitigare vilket kan exemplifieras genom respektive coverval; Motörheads Make my day jämfört med UDOs 24/7. Är det en finputsning av ljuddesignen eller en avsiktlig justering av bandets musikaliska inriktning?

Redan i inledande titelspåret slås man av denna skiftning. Jag gillade de rullande basgångarna och den allmänt mer livepulserande ljudbilden på Switchblade serenades men nu har man stramat upp och paketerat musiken hårdare. Öppningsnumret är långt ifrån dåligt men andraspåret Outrage är mer levande och svänger mer stiltroget vilket gör den till en lämplig förstasingel. För visst är det så att Sister Sin fortfarande skall ses som ett sleazeband, eller? Jag är inte så säker, eller rättare sagt: jag är lite förvirrad. För samtidigt som mycket av attityden till musicerandet kan speglas i bandets image är soundet med få undantag idag mer präglat av metal än rock´n´roll. Better than them fortsätter visserligen i singelns anda, men därefter domineras skivan av standardiserad partymetal i stil med Crashdiet och Hardcore Superstar. Även om Sister Sin rycker upp sig till slutnumren, främst Times aren´t a-changing och Ingohyllningen Beat em down, räcker inte riffen och melodierna till för att överträffa Switchblade serenades. Och när produktionen dessutom gör en slätare figur av bandets huvudperson blir omdömet ovillkorligen sämre än förra gången.