Jorn Lande: Lead vocals
Tore Moren: Guitars
Jgor Gianola: Guitars
Tor Erik Myhre: Guitars
Willy Bendiksen: Drums
Nic Angileri: Bass

Vid detta laget måste det inom musikpressen ha hunnit skrivas spaltmil om Ronnie James Dios storhet som sångare och artist, och om de superba band (Elf, Rainbow, Black Sabbath, Dio, Heaven & Hell) som han under sin livstid ingick i. Närmast oräkneliga är nog de artister som säger sig ha haft denne STORE men ändå småväxte kompositör och publikdomptör, som en av sina största inspirationskällor och förebilder. Därför blir det extra svårt när en sådan fullständigt lysande artist går ur tiden alldeles för tidigt. Dios intensiva kamp mot den cancer som upptäcktes under förra hösten verkade under en period ge resultat, men han fick till slut ge upp mot denna grymma sjukdom. Hela hårdrocksvärlden är i dagsläget chockade över Dios tragiska bortgång och förenas i en kollektiv världsövergripande sorg.

Jag hade förmånen att 1978 få bevista Ronnie James Dios första besök i Göteborg, tillsammans med Rainbow under deras ”Long live rock `n´ roll”-turné, och jag var även på plats när han 1984 med sitt nystartade band DIO besökte hemstaden under den bejublade ”Holy Diver”-turnén. Jag har sedan dess hunnit se / höra Dio ett antal gånger till, och där fjolårets gig med Heaven & Hell på Sweden Rock Festival tyvärr inte blev den triumf det borde ha blivit på grund av en inkompetent ljudtekniker, som resulterade i ett fullständigt undermåligt ljud. Däremot tillhör de första två tidigare nämnda gigen två av de mest betydelsefulla och värderade konsertminnena hittills i mitt liv.

En annan person som det har skrivits spaltmeter om är den eminente sångaren Jörn Lande. Norrmannens ryktbarhet om att vara en mycket skicklig sångare är vida känt över världen, och många är de band / artister som har lånat in Jorn i sina musikaliska projekt, för att låta hans magiska stämma ge musiken den slutliga högkvalitativa touchen.

Dagens recensionsobjekt är en tribute-platta till den ”store” och mäktige förebild som, enligt Jorn själv har format honom till den artist han är idag. Valet av låtar kan inte ha varit lätt då Dio under sin livstid hann med att medverka på ett otal plattor, både med tidigare nämnda band, men även som sångare i olika projekt.

Jorn har valt att i huvudsak fokusera på Dios solokarriär, och han har i den digra låtskatten valt ut ett antal ganska så givna spår, men han har även valt ut ett par inte fullt så självskrivna spår. Plattan inleds dock med Jorns egenhändigt skrivna hyllning till sin stora förebild, detta genom låten “Song for Ronnie James”. Låten inleds på ett lugnt och smäktande sätt, lite grann som i Deep Purple-låten “Soldier of fortune”, innan det brakar löst på karaktäristiskt Jorn-manér. Tempot i denna låt är ganska så långsamt och den känns oftast coolt suggestiv, men tyvärr också lite “seg” emellanåt.

Om man ska göra en djupdykning i en så stor artist som Dios låtkatalog, i ett sånt här sammanhang, innebär det att man kommer att få svårt att få med låtar som tillfredsställer alla lyssnares önskemål. Själv tycker jag att Jorn har fokuserat lite för mycket på lugna / mellantempolåtar, och de enda låtar som höjer tempot lite är: “Push”, “Stand up and shout”, “Night people” och “Kill the king”. Totalt sett tycker jag att låtvalet är ganska så ok, men jag saknar de i min bok fullständigt givna låtarna “Holy diver” och “Caught in the middle”.

Som helhet låter Jorn - Dio lite grann som hur Jorns egna plattor brukar låta, vilket medför att plattan känns mer som en “vanlig” Jorn-platta än en Dio-tribute. Helt klart är att Jorn har varit mycket influerad i sitt eget musikaliska skapande av den grymme artisten Dio.

Ändå en klart godkänd Dio-tribute totalt sett, men med fler lite snabbare låtar så som Sabbath-rökarna “Neon knights” och “Turn up the night” och möjligen nåt mer Rainbowspår så hade plattan gått hem ännu bättre hos undertecknad.

6 / 10