8. Storyteller
9. Peace of mind II
10. Cruisin´ (Unreleased)
11. Livin´ in your eyes (Alternate version)
12. Peace of mind (Live 2004)
13. Take a little chance (Instrumental version)

Svenske gitarristen Peter Fristedts platta ”The LA Project” släpptes redan 2002 på egen etikett, och blev en så stor framgång att den sålde slut, och två år senare återutgavs den av BMG Sweden. Även denna utgåva har varit slutsåld sedan en längre tid, och nu gör Zink Music ytterligare ett försök att få den stora massan musikälskare att upptäcka Peter Friestedt.

Första gången jag kom i kontakt med Friestedt var då en polare hade hittat två exemplar av ”The LA Project” i en fyndlåda i en större/känd skivaffär i GBG-trakten för det överkomliga priset av 10:-/styck, och storsint som han var fick jag det ena exemplaret. Varken jag eller polaren kände till Friestedt sedan tidigare, men det räckte med att titta på plattans framsida, där de musiker som ingick på plattan fanns uppräknade för att inse att han hade gjort ett extraordinärt fynd. Plattan har snurrat massor i cd:n sedan den dagen, och när jag så fick uppföljaren ”The LA Project vol. 2” som recensionsobjekt häromåret kände jag mig väl förberedd, och det kändes vid den tidpunkten som om cirkeln till slut hade blivit sluten. (Finns att läsa under 2008-års recensioner).

Peter Friestedt är som sagt en Svensk gitarrist som har gjort sig ett namn inom westcoast/aor-kretsar, inte minst borta i Staterna. På de båda ”The LA Project”-plattorna blir man närmast chockad över vilka supermusiker som han lirar och skriver musik ihop med. Många av dessa musiker får väl närmast betecknas som några av de bästa och mest anlitade musikerna inom den musikaliska så kallade ”LA-maffian” sedan lång tid tillbaka. Friestedt är en gudabenådad gitarrist med en bländande teknik, men framförallt en musiker med en otrolig känsla och inlevelse i sitt spel. Dessutom är han en oerhört skicklig kompositör / arrangör / producent vilket gör sitt, till att de båda ”The LA Project”-plattorna håller en så extremt hög och jämn kvalitet. Konstigt vore väl annars med en sådan kavalkad av skickliga medmusikanter / medkompositörer.

Följande musiker har medverkat på ”The LA Project”:

Peter Friestedt: Guitars, Keyboards, Programming
Joseph Williams: Lead Vocals, Background Vocals
Bill Champlin: Lead Vocals, Background Vocals
Bill Cantos: Lead Vocals, Keyboards, Piano, Organ
Stefan Gunnarsson: Keyboards, Background vocals, Programming
Michael Ruff: Lead Vocals, Keyboards, Piano, Organ
Abraham Laboriel: Bass
Russell Ferrante: Fender Rhodes
Jimmy Haslip: Bass
Michael Shapiro: Drums
Jeff Richman: Guitar
Ralph Humphrey: Drums
Brandon Fields: Alto sax
Sharon Perry: Background vocals
The LA Project Horns: Horns

Den musikaliska sidan av ”The LA Project” håller sig inom ramarna för det som man skulle kunna kalla klassisk westcoast/aor, och som man så väl känner igen från otaliga Amerikanska produktioner från tidigt 80-tal och framåt. Den bygger som så ofta är fallet på: skickligt instrumenthantverk, snygga och varierade melodier och med en produktion som får en sann diskofil att drömma ”blöta drömmar”.

Friestedt har på denna platta skrivit text/musik ihop med: Bill Champlin, Bill Cantos, Michael Ruff, Marcos Ubeda, Stefan Gunnarsson och Brian Hobbs, vilka alla på ett mycket skickligt sätt har bidragit till att göra ”The LA Project” till en sådan högkvalitativ och omväxlande platta. Guldkornen på plattan är många och närmast omöjliga att rangordna men de inledande låtarna: ”Livin´ in your eyes”, “Peace of mind” och inte minst den ljuvliga låten “Only prayer”, med Michael Ruff på sång, tillhör alla de absoluta favoriterna. Spåret “Gotta find it” skriven av Stefan “Så ska det låta” Gunnarsson, finns för övrigt i en lite annorlunda, men minst lika bra version på Stefans ganska nyligen släppta soloalbum. Inte minst på de båda instrumentala spåren “All alone” och “Storyteller” visar Peter Friestedt vilken skicklig och mångsidig musiker han är.

På denna återutgåva har man utökat bookleten med ett antal nya bilder, medföljande texter samt kommentarer till låtarna / inspelningarna, både från Friestedt själv men även från flera av de musikaliska giganter som har medverkat. Här ingår också fyra extra bonusspår: där den tidigare outgivna låten ”Cruisin´”, samt en liveversion av ”Peace of mind” känns mest angelägna. Denna inspelning gjordes 2004 och sättningen den gången var:

Bill Cantos:Lead vocals, Keyboards
Peter Friuestedt: Guitar
Anton Malmberg: Bass
Jonas Gröning: Keyboards
Johan Fransson: Drums
Jonas Wall: Saxophone
Micke Sörensson: Trumpet

Avslutningsvis kan jag bara konstatera att har du inte redan Peter Friestedt – The LA Project och är det minsta intresserad av westcoast/aor, måste du omgående inskaffa både denna återutgåva samt uppföljaren Peter Friestedt – The LA Project vol 2, för bättre och mer välspelat än så här blir knappast denna typ av musik.

9 / 10