Lava Engine - In Limbo (Egenproducerad)

Drain Your Soul
In Limbo
Common Ground
Ctrl Z
Windows Closed

Svenska Lava Engine, bestående av Magnus Florin (sång,gitarr), Ronnie Jaldemark (gitarr,sång), Simon Dahlström (bas) och Mick Nordström (trummor, sång), släpper nu sitt andra alster efter debut plattan "Lava Engine" från 2008. Den nya plattan är i EP-format och innehåller fem låtar på vardera cirka 5 minuter. Bandet är ett av de band som fått stämpeln att spela ProgMetal vilket vanligtvis brukar innebära att bandet spelar hårdrock med Mellotronkomp (min tolkning). I mitt eget fall var det dock denna egenskap som överhuvudtaget fick mig att börja lyssna på hårdrock igen för jag var egentligen hjärtligt trött på Metal-genren. Men band som Pain of Salvation, Opeth och till viss del även Evergrey visade sig spela väldigt njutbar musik i och med att soundet utökats med ett mer massivt keyboards-sound. Och nu har vi alltså även Lava Engine som trampat in på detta spår.

Skivan börjar också mycket riktigt med ett ödsligt Mellotron-intro för att sedan plötsligt dra igång med tyngre komp och sång i låten "Drain your soul". Låten är väldigt varierad med både lugna och tunga partier och jag gillar verkligen den variation man bjuder på här. Bra sång och ett ruggigt effektfullt och snyggt gitarrsolo på slutet. Och mellotronkompet sitter fint i refrängpartierna. Snyggt! Måste också säga att jag gillar det råa trumsoundet man presterar. Mick Nordström jobbar på bra.

Låt nummer två (titellåten) är tillsammans med den första låten det som jag gillar allra bäst på plattan. Introt är väldigt Porcupine Tree-inspirerat (det är otroligt vilket intryck Porcupine Tree har gjort på många ProgMetal-band!) med akustiskt gitarr med typiska ackord som används så ofta av Porcupine Tree. Låten övergår så småningom till att bli lite mer rockig men med en tydlig refräng som sätter sig. Jag får också känslan att man närmar sig den forna stilen hos Pain of Salvation in vissa partier av låten vilket ju bara är positivt.

Efter de två inledande rätt så inspirerade låtarna sjunker tyvärr kvaliteten i de återstående tre låtarna på plattan. Även om det tidvis låter helt OK så känner jag inte riktigt den melodiska bas som måste finnas för att fånga mitt intresse fullt ut. Det här drar ner betyget lite. Men för alla er som är lite besvikna på den (till synes) nya stig som Pain of Salvation börjat trampa på så kan Lava Engine kanske ses som en rätt hyfsad ersättare.

Betyg: 7 av 10

Karl_Göran Karlsson