6. Angels of the Last Hope
7. Dark Isle
8. Face the Beast
9. Ghosts of Memories
10. Resurrection
11. Requiem of the Black Rose

Symfonisk power metal kan ibland vara riktigt underhållande. Som tillexempel tidiga Rhapsody innan dom började kopiera sig själva och helt enkelt bara blev för mycket. Det är även dessa italienare som man osökt kommer att tänka på hela tiden när man lyssnar på franska Kerions nya skapelse ”The Origins”. Precis som Rhapsody så kombinerar Kerion glättig power metal med svulstiga orkesterarrangemang och lyrik om drakar, demoner, kungar och riddare. Det som dock skiljer banden åt, och som för in tankarna på den nederländska scenen med band som Epica och Within Temptation, är att Kerion har en skönsjungande kvinna vid namn Flora vid rodret. Hon har en vän och vacker stämma som emellanåt duellerar med en rosslig manlig strupe vilket ger ytterligare en dimension till musiken. Till detta finns naturligtvis en välregisserad och majestätisk kör som ger kraft åt refrängerna.

Allt detta hade kunnat bli bra om bara låtskrivarna förstått att det krävs enkla och allsångsvänliga refränger för att låtarna skall sätta sig. Det krävs även variation på låtarna för att det inte skall flyta ihop för mycket. Musiken må vara varierad och smått progressiv emellanåt men låtarna följer allt för mycket samma mall hela tiden. Men det krävs också att orkesterarrangemangen känns äkta. Jag vet inte om dom är äkta då det för det mesta känns allt för syntetiskt och inte alls lika genuint som en riktig orkester gör. Sen har vi de medeltida tongångarna som låter som samplingar från en keyboard och som blir smått irriterande då det ligger helt fel i ljudbilden. Det medeltida konceptet köper helt jag men sättet de framhävs på tillför föga något.

Nej Kerion tillför knappast något nytt till den symfoniska power metalen även om man märker att potential finns. Med mer vässat låtsnickeri och en bättre produktion så kan nästa platta bli riktigt intressant dock. Men till dess får vi nöja oss med att lusten för att gå runt och småvissla taskiga medeltida melodier faller på efter varje lyssning av ”The Origins”.

Betyg: 4/10