06. Burning
07. This burden
08. Clarity
09. Road song
10. I shout
11. Promise you

Bakom initialerna PJ döljer sig det snyggt rimmande Pekka, samt det mer internationellt klingande Julius. Pekka Julius inledde sin karriär som, kort och gott, Julius. Debutskivan Haaveiden hotelli (EMI Finland) gavs ut 1996 och kort därefter bröt han isen för Tina Turner på Helsingfors olympiastadion. Efter denna respektingivande erfarenhet följde mer än 600 gig som classic rock-trubadur innan han frontade det melodiösa hårdrockbandet House of Mirrors under deras två album långa existens 2004-2006.

Secret isle är en platta som mixar AOR med västkustrock. Och som sig bör är musiken välkomponerad, strömlinjeformad och snyggt producerad – som gjord för radions P4. Jag är dock inte så säker på att västkustrock är rätt för Pekka. Många av låtarna är nämligen alltför tillbakalutade för honom. Han sjunger klart bäst när det lutar åt det funkiga (Burning och I shout) eller åt Toto-hållet (Every time when it rains och Hey brother). Pop- och balladstuket låter däremot ganska opersonligt. Den snygga balladen Promise you är dock en suverän avslutning. Versen låter som en spröd vaggvisa med ett försiktigt pianokomp innan bryggan och refrängen har ett struttigt sväng med trumpetarrangemang som för tankarna till Chicago. Här låter han också personligt engagerad på ett djupare plan.

Det finns egentligen ingenting förutom den intetsägande balladen Show me the way att klaga på här. Det handlar mer om matchmaking. Och Pekkas maka bor nog snarare inom de ruffigare delarna av classic rock-territoriet än dess västkust.