12. Chains of the Past.
Vocals: Simo Silvan
Guitars: Timo Niemistö
Keyboards: Antti Hakulinen
Bass: Klaus Wirzenius
Drums: Jari Kuokkanen

När man, av någon outgrundlig anledning, fått för sig att plattan man håller i handen antagligen inte kommer att vara något vidare. När förväntningarna står på noll och man nästan hör ljudet som av en suck från cd-spelaren när luckan stängs. Det är då, när man minst anar det, som glädjen över att ha hittat en ”progressivt guldkorn” landar som en slägga i skallen! Plattan, eller det progressiva guldkornet, som det handlar om är The Pathway med det finska bandet Anthriel.

Bandet har lyckats att släppa ifrån sig en debutplatta med idel klasslåtar. Med stor känsla för dynamik blandar de vackra melodier med rejält dubbeltrampsmangel. Sångaren Simo Silvan bär upp flera partier med sin stämma som varierar från ett närapå Michael Kieske-liknade fiskmåsläge till djupare brösttoner modell Roy Kahn.  På samma sätt som i Kamelots musik så har det rena solomalandet på gitarr inte tagit överhanden. Givetvis tillåts ändå gitarristen Timo Niemistö, som även producerat plattan, att stundtals blixtra till och visa upp ett varierat och smakfullt gitarrspel. Hela produktionen visar prov på balans och snygg ljudbild.

Sedan tidigare så nästan avgudar jag Kamelot, Symphony X, Circus Maximus. De tillhör enligt mig toppskiktet inom den neoklassiska progressiva metallen. Efter att snurrat The Pathway hemma på stereon så kan jag bara konstatera att trion blivit en kvartett. Fortsätter Anthriel på denna nivå så är det absolut ingen tvekan om att de snart har en given plats bland de riktigt stora i genren.

PERKELE!

9/10

Eric Eklund