5. Soul Slasher
6. Blood O.D.
7. Through Eyes of Oblivion
8. Desolation Domain
9. From the Ashes I Shall Return
10. He Who Rises In Might - From Darkness to Light

Så gör då äntligen Sveriges bästa thrashdoftande dödspluton comeback efter att ha legat i malpåse ett antal år. Frågan är om de lyckats bevara sina fornstora takter och om Jonas Stålhammar (ex-God Macabre) skall lyckas ersätta mästervrålaren Johan Lindstrand (nu i One Man Army and the Undead Quartet). På båda frågorna är svaret ett rungande ja! Så här bra har jag inte hört bandet prestera sedan ”Deathrace King” (2000) och Stålhammar är helt klart i samma klass som sin föregångare. Comebackalstret ”Doomsday King” är inget mindre än en uppvisning i hur man lirar våldsam deaththrash. Blixtrande trumspel, sylvassa riff och ett knäckande sväng. Vad mer behövs? Inte mycket om ni frågar mig.

Musikaliskt tar ”Doomsday King” avstamp i just nämnda ”Deathrace King” men jag får känslan av att bandet har lyckats omfamna hela sin backkatalog och musiken känns mycket mer varierade nu än någon gång tidigare. Du har vindsnabba stänkare som ”Through Eyes of Oblivion” och du har mellantemposväng som det i ”The Tempter and the Bible Black”. Sen har du At the Gates-osande ” He Who Rises In Might - From Darkness to Light” där dom lyckas få in det mesta men ändå lyckas behålla den röda tråden genom hela låten.
Sen får vi inte glömma ”Angel of Death 1839” som inte bara minner om Slayer i titeln utan även ståtar med i stort sett samma riff som just ”Angel of Death”. Detta är förmodligen mer ett kärleksfullt tilltag än frågan om en ren stöld men faktum är att det förkommer snygga Slayer-riff mer än en gång men då i en mer nyskapande form.

Sen tycker jag bandet har lyckats med att få till ett lite mörkare och allvarligare skimmer över hela skivan som jag inte upplevt med dom sedan slutet på nittiotalet med ”Eternal Death” (då under namnet Crown of Thorns). Detta klär bandet och dess musik ypperligt tycker jag och är något jag gärna ser att dom utvecklar på kommande släpp. För det blir väl mer i framtiden grabbar?

Trollhättangrabbarna har alltså än en gång levererat ett fenomenalt thrashigt death metal-stycke och frågan jag ställer mig själv är om jag någonsin upplevt bandet bättre på skiva någon gång tidigare? Kan det vara så att jag är smått exstatisk över att bandet är tillbaka eller är det verkligen så förbannat bra? Jag tror mer på det sistnämnda och vågar i samma andetag mig på att utnämna ”Doomsday King” till en av årets bästa album så här långt!

Betyg: 9/10