Legacy
10. The departure
11. A creation myth
Lorraine Young: Vocals, guitars
Steve Francis: Guitars, drums, keyboards
Emmanuel de Saint Méen: Bass, keyboards

Brittiska bandet Delusion Squared bildades 2009 efter att Steve Francis och Emmanuel de Saint Méen kommit i kontakt med sångerskan LorraineYoung. De båda multiinstrumentalisterna fann genast att Lorraine Youngs röst skulle passa perfekt för den musik som man gemensamt hade komponerat. Resultatet av detta samarbete har dryga året senare utmynnat i bandets självbetitlade albumdebut.

Det mycket magra och informationsfattiga promobladet säger ingenting om vilka dessa tre musiker är, ej heller vad de pysslat med tidigare. Däremot har några mer eller mindre kända musiker (Billy Sherwood – Yes), (Rob Moratti – Saga), (Guy Manning – The Tangent) mfl, uttalat sig om bandets kvaliteter och lite om hur plattan låter. Tyvärr är bandets website och myspace precis lika dåliga vad gäller bakgrundsfakta så där har ingen info kunnat hämtas in.

Plattan ”Delusion Squared” är ett konceptalbum som handlar om en framtida sci-fi värld, och som berättar om en ung flickas uppväxt och mognad i en mycket annorlunda och skrämmande högteknologisk värld, vilken är resultatet efter det sista av ”de stora krigen”. Berättelsen låter genomarbetad och ambitiös textmässigt, och känns trovärdig genom det sätt på vilket den återberättas via Lorraine Youngs stämma. De vokala inslagen är något som de citerade musikerna i promobladet nästan alla refererar till, och ofta är det mycket positiva omdömen. Själv blev jag redan vid första lyssningen mycket skeptisk till hennes sångteknik och röstresurser, och lyssnade därför ganska många gånger på plattan innan jag började skriva. Tyvärr var den återkommande känslan efter varje tillfälle: Ok men inte mer!!

Låtmässigt presterar Delusion Squared en ganska varierad och hyffsat intressant ljudpalett som många gånger låter som Porcupine Tree, Anathema, och ibland Opeth. Hos dessa nämnda band är variationsrikedomen och känslolägena inom låtarna alltid mycket bra, och i en del av spåren på denna platta känns standarden riktigt hög. Däremot kommer det alltför ofta låtar / partier som känns alldeles för intetsägande och ibland rent utav ointressanta. När det gäller det musikaliska instrumenthantverket gör killarna bra ifrån sig utan att på något sätt glänsa eller spela över vilket känns bra. De många gånger lugna och atmosfäriska partierna innehåller ofta lite oväntade harmonier och vändningar som lyfter låtarna. Ibland ”bränner” det till ordentligt med betydligt tyngre gitarrer som levererar en härlig tyngd och massivitet, och då känns släktskapet till Porcupine Tree och Opeth ännu tydligare.

Lorraine Young låter mycket ung och spröd i sin röst och det gör att den passar in i den återberättade historien, då den ska spegla en ung kvinnas upplevelser. Tyvärr känns hennes röstresurser ganska så begränsade till just denna sprödhet, vilket inte passar i de tyngre och massivare partierna. I låten ”Copyrighted genes” blir hon väldigt pipig och gnällig vilket känns mycket malplacerat. Däremot kommer hon mer till sin rätt i det suggestiva och lite elektroniska spåret “The betrayal” där hon låter lite grann som Isländskan Björk. Fler sådana partier / låtar hade lyft helheten rejält, och tyvärr känns de högkvalitativa och intressanta spåren på ”Delusion Squared” för få för att lyfta plattan till några högre höjder.

5 / 10