7. You're Too Expensive for Me
8. My Love Will Fall
9. You Saved Me
10. Feeling the Itch
11. You Can't Always Do What You Like
12. I Will Stay But You Should Leave

Att Engelska Skunk Anansie rönte stora framgångar på nittiotalet är en underdrift. Med mer än fem miljoner sålda album, världsomspännande turnéer med några av de största namnen i branschen och utnämnda som ett av de mest framgångsrika banden på de engelska listorna någonsin så har bandet för alltid skrivit in sig i musikhistorien. Så att kalla deras framgångar för stora är alltså inte tillräckligt. Men det är med all rätt som de fick sina framgångar för varken före eller efter har vi väl hört ett band som med samma frenesi framfört sin rock på liknande sätt.
Som den fula ankungen av brittpoppen och den obekväma kusinen av rock gjorde sig bandet ett namn genom hits som ”Weak” och ”Hedonism” men det som verkligen gav bandet dess karaktär och utstrålning var sångerskan Deborah ”Skin” Dyer. Med rakad skalle, en distinkt röst och med mer ”girl power” än vad hela den samlade svenska feministiska rörelsen kan skrapa ihop tillsammans var hon det naturliga blickfånget i bandet.
Men ingen kärlekssaga vara för evigt och bandet, som bildades 1994, lade av redan 2001 efter endast tre album. Men så för några år sedan dök en samlingsskiva upp med tre nyskrivna spår på och nu är så då comebackplattan ”Wonderlustre” här. Bandet har, trots några år isär, lyckats behålla det lite kantiga, spretiga och utmanande sättet att sätta ihop sina låtar på och kemin dem emellan verkar finnas kvar. Men vi blir alla äldre samt lite visare och så även Skunk Anansie. Det är ett mognare band vi får uppleva och Skins vredesutbrott finns där fortfarande men hon fokuserar mer på sin ”vanliga” sång nu än tidigare. Man skall inte jämföra för mycket med storhetstiden men faktisk att här finns en hel del som knyter an med fornstora dagar och bandet låter faktiskt lika angelägna nu som då.
Men även om vi känner igen oss och bandet verkar på hugget så är ”Wonderlustre” långt ifrån en helgjuten historia. Det är egentligen bara “My Ugly Boy”, “It Doesn't Matter” och ”Feeling the Itch” som verkligen hugger tag i mig medan ”God Loves Only You”, ”Over the Love” och ”The Sweetest Thing” helt klart är värda att lyssna en extra gång på men ger inte samma kick som förstnämnda trio.
Hur som helst är det trots allt en klart godkänd comeback som bandet gör. För även om dom nu känns mer tillrättalagda och vuxna så känner man fortfarande igen sig och med tiden kan kanske en del låtar till och med växa till sig och slutbetyget stiga någon poäng.