John Lennon & Yoko Ono - "Double Fantasy Stripped Down" (EMI)

Den nionde oktober skulle John Lennon, en av världens mest legendariska musikartister alla kategorier, ha fyllt 70 år. Som bekant ändades hans liv istället vid dryga 40, av en vettvillings kulor. Men musiken lever kvar, och tycks aldrig sina i popularitet.

För att fira Johns 70-årsdag släpper nu skivbolaget EMI hela mannens solokatalog på nytt, remastrat, uppfräschat och i flotta digipacks med tjusiga häften. Jag har fått tag i några av skivorna, och ämnar skriva om dem alla, men just här och nu kastar jag mig över den med marginal mest intressanta.

Varför skulle 1980 års svanesång "DOUBLE FANTASY” vara den mest intressanta?

Jo, eftersom man valt att strippa bort körer, stråkar och extrainstrument. Det är nästan en nervös känsla som sprider sig när jag laddar CD-spelaren. Jag var nämligen inte alls förtjust när man gjorde samma sak med Beatles "Let It Be"-album för ett antal år sedan, då jag tyckte flera låtar förlorade mycket av det vi under alla år lärt oss älska hos låtarna.

Så med blodet pirrigt pumpande åker skivan igång och jag företar mig en låt-för-låt-jämförelse mellan det vi hör här och nu och den ”Double Fantasy” vi först lärde känna hösten 1980.

"Double Fantasy Stripped Down" inleds oförhappandes med att John Lennon dedicerar öppningsspåret till sina 50-talsrockhjältar. "(Just Like) Starting Over" är väl ett av historiens mest sorglesamma släpp, då singeln med denna titel inte blev den nystart som tänkts, utan istället blev det sista John hann med innan de fruktansvärda skotten utanför Dakotahuset.

Den nya versionen är utan körer, och Lennons röst känns närmare, torrare, mer påtaglig. Bra eller dåligt? Rätt bra, tror jag, även om jag älskar den version vi alla vant oss vid.

Yoko Onos ”Kiss Kiss Kiss” har förändrats mindre. Fast vänta – var är gitarrsolona? Utan dessa frigörs Yokos wailande långt mer än tidigare, så även det orgasmsimulerande, vilket en gång gjorde studioteknikerna så generade…

”Cleanup Time”, så. Jag saknar stråkarrangemangen efter refrängerna. Eller gör jag? Utan dessa tycks andra instrument komma mer till sin rätt, och uppföljaren till Beatles ”Cry Baby Cry” blir en svettig rocker, snarare än den glassiga 1980-produktion vi vant oss vid. Slutets utrop av christmas time och party time - de sakerna känner man inte igen sen förr.

Yokos "Give Me Something" inleds med en tidigare ej hörd rullande basfigur av trollkarlen Tony Levin (Paul Simon, King Crimson, ABWH). Vi hör även ett gitarrsolo som inte hörts förr, så detta måste vara en av de där ökanda, ohörda inspelningarna med halva Cheap Trick. Alltså solo av Rick Nielsen. Mycket bra!

"I'm Losing You" är inte överdrivet annorlunda, utom att man hör John be trumslagaren Andy Newmark räkna in låten. Och så hörs lite ordbajseri mot slutet, som inte hörts förut, då låten traditionellt gått rakt över i Yokos "I'm Moving On", vilken likaledes lämnats tämligen oförändrad.

"Beautiful Boy" är ännu en bitterljuv sång, sedd i ljuset av vad som komma skulle. Lennon sjunger om hur han ser fram emot att se lille sonen Sean (vilken för övrigt tecknat det nya omslaget) växa upp... Musikaliskt är stycket rätt oförändrat, förutom att sången är naknare än förr, att godnatthälsningen framgår tydligare och att cirkusmusiken (?) framåt slutet lämnats kal och orörd.

"Watching the Wheels"...nä, nu deppar jag ihop. Trots att det gått snart 30 år sedan den där hemska decemberdagen, känner jag samma hugg i hjärtat. John sjunger om vilket skönt liv han lever, långt borta från showbiz...och hur länge kom det livet att vara? Liksom så mycket annat här har man lyft bort en smula reverb och gjort sången torrare. Eller mer genuin, beroende på ur vilken vinkel man kikar.

Ett mästerstycke till låt, ännu idag.

”Yes I’m Your Angel” är en toppenlåt från Yoko Onos penna. Ändringar? Njjjaaa…det jazzsvängiga gitarrkompet hörs väl bättre numera.

Så når vi fram till "Woman", enligt min mening den vackraste kärlekssången i världshistorien. Men också den låt som haft minst att vinna på strippen. Visst är den fortfarande outsägligt vacker och gripande. Givetvis är betyget fortfarande 10 poäng av 10 möjliga. Men "Woman" ska banne mig ha den där superglassiga, nästan dansbandsaktiga ljudbilden! Eller är man efter 30 år så indoktrinerad av den traditionella versionen? Nej, det är man inte. Denna tagning är inte bara avklädd. Den är amputerad.

Oj - vad är detta? Ett supersnyggt akustiskt intro, ej fjärran från Steve Howe! Genomkorkat att det orientaliska inledningen till "Beautiful Boys" aldrig tidigare hörts, då den inte bara är väldigt vacker, utan dessutom verkligen tillför låten mycket.

"Dear Yoko", traditionell rocker. Knappt märkbara skillnader, förutom ett helt nytt talat stycke mot slutet. Lennons klassiska Don't sell a cow-svada är ersatt av en rappakalja om vardagen, familjens teckningsritande och mycket annat.

Så sköljs vi över av en överrumplande synthmatta som hämtad från något neoprogressivt minst fem år längre in i 80-talet. Vad vi hör är "Every Man Has a Woman Who Loves Him", låten som till denna utgåva ändrats allra mest. Här är det överraskande nog bas, trummor och gitarr - ja i princip hela kompet - som plockats bort. Kvar mot en fond av elpiano och synth lever Johns och Yokos röster, den förres betydligt framskjuten jämfört med förr, med resultatet duett.  I original var detta huvudsakligen en soloprestation för Yoko. Den progressivt suggestiva "Every Man Has a Woman Who Loves Him" tronar plötsligt som en av skivans allra starkaste passager.

På samma sätt har man skruvat upp Lennons bakgrundssång i avslutande "Hard Times Are Over". Små humoristiska inlägg från gamle gode John gör denna Ono-komposition än mer till ett samarbete, och skivan avslutas härigenom bättre nu än någonsin förr.

Men ändå...de jobbiga tiderna är förbi några veckor innan...ja, ni vet. Usch.

Så - vilken blir domen? Är strippen ett lyft för "Double Fantasy" eller borde man behållit kläderna på? Enormt svårt att säga. Jag är säkert färgad av trettio års lyssnande på denna favoritskiva, när jag även idag håller originalet för starkare. Men jag är inte alls lika negativ som jag var till "Let it Be...Naked". Den här gången har avklädningen i många fall adderat karaktär snarare än subtraherat densamma. "Cleanup Time" och "Every Man Has a Woman Who Loves Him" har rentav blivit bättre. Betänk också att skivans slut lyfts upp rejält. ”Woman” har å sin sida tappat en del.

Svårt att välja?

Du slipper! Originalet medföljer sitt naknare syskon som bonus.

Betyg: 9/10