5. Not Enough
6. The Last Tear
7. Home
8. I Ceased
9. A Single Touch
10. Why

När den polske gitarristen Maurycy ”Mauser” Stefanowicz hoppade av death metal-legendarerna Vader för att fokusera på andra musikaliska inriktningar så var det nog knappast någon som förväntade sig att det skulle bli som det blev. Han bildade snart lag ihop med bassisten Filip Hałucha (Vesania) samt trummisen Wawrzyniec Dramowicz (Indukti) och plockade in frugan Anna på sång. Så var Unseen fött men det dröjde inte länge innan de bytte namn till Unsun. En skiva, ”The End of Life” (2008), har det hunnit släppa innan nu ”Clinic for Dolls” ser dagens ljus. Skillnaden mellan de två är hårfin rent musikaliskt men produktionsmässigt skiljer det ljusår. ”Clinic for Dolls” låter ruggigt bra men vad hjälper det när musiken är så tråkig att blommorna i fönstret vissnar av ren tristess? Okay nu kanske jag var lite hård men deras tjejfrontade goth metal har vi redan hört hundra gånger tidigare och kvalitén på Unsens kompositioner är föga upphetsande. Inledande ”The Lost Way” har dock en oerhört catchy poprefräng som sätter sig ganska omgående men sen är det tunnsått med starka refränger. Dessutom förstör sångerskans polska brytning allt för mycket. Det engelska uttalet lämnar en hel del att önska även om det inte är någon katastrof. Hennes Pamela Moore-aktiga stämma är dock både vän och klar men det räcker inte riktigt.

Musikalisk rör sig bandet alltså i samma metalkretsar som tillexempel Sirenia och Delain men dom når aldrig upp till deras nivå. Dock får vi ett hyfsat varierat material med rockiga mellantempospår som ”Not Enough” och ”A Single Touch”, vackra pianoballader som ”The Last Tear” och mer tyngre och progressivare Dream Theater-tongångar som i ”Home” och ”Why”. Men det är som sagt inget vi redan har hört förut och här finns inget spår som sticker ut eller utmanar lyssnaren. Det är kort och gott småtung och slätstruken europeisk metal med gotiska förtecken, varken mer eller mindre. Riktigt jäkla trist alltså.

Betyg: 3/10