5 Lady Mushroom
6 A Million Years from Home
7 No More Excuses
8 Blindfolded
9 The Boy
10 The Trip

Från Oslos mörkaste källarlokaler hoppar de ensamma kamelerna fram med sitt andra album och det tredje är tydligen redan under konstruktion. Det är produktivt så det förslår och detta är mitt första möte med Lonely Kamel som de heter. Jag gillar det jag hör och med oerhört ”groovy” musik får dom det att svänga rejält om sin retrorock.

Sjuttiotalets bluesbaserade hårdrock är det uppenbarligen som ligger dessa grabbar varmast om hjärtat och tankarna förs till akter som Blue Cheer och våra egna pojkar i Gravyard. Det är dock inte så enkelt att beskriva bandets musik för även om det är svängigt så är det emellanåt tungt som satan vilket för tankarna till doom-genren. Men det stannar inte där utan bandet slänger sig även med mer psykedeliska tongångar och emellanåt blir det till och med rent ut sagt spacerockigt! En salig blandning genres kan tyckas men bandet lyckas verkligen hålla hela kakan samman. Jag skulle dock vilja efterlysa ett mer tempovarierat material till nästa gång. Tungt gung i alla ära men något snabbare spår till hade varit att föredra och de flummiga utdragna delarna kan bli lite väl långa så jag hade gärna velat korta ner dom lite. Men oavsett så är ”Blues for the Dead” ett ytterst trevligt album för alla oss om fallit för den våg av retrorockband som sköljer över oss just nu.

Sen vet jag inte men eventuellt hade betyget kunnat bli ännu bättre. Det går nämligen inte att höra om ljudet är bra producerat och det går knappt att höra nyanserna i musiken. Detta är helt och hållet skivbolagets fel som låter oss recensenter ta del av ljudfiler med ruskigt dålig kvalité. Jag kräver inte att det skall vara absolut bästa möjliga kvalité (även om det hade varit uppskattat) på ljudfilerna man får men när det är så låg/dålig kvalité så att det låter som om någon står och diskar i bakgrunden i studion så kan man inte göra en rättvis bedömning av slutprodukten. Tyvärr finns det egentligen bara en förlorare i detta fall och det är artisten.