Nymf
Step Inside
Forsaken
Man’s End
Evil Itself
Bleeding Heart

Så var det då dags för nästa svenska retrorockband att göra albumdebut och sjuttiotalsälskande Nymf från Karlshamn vet hur ett Iommi-riff skall slipas. Dom säger själva att dom lirar doom som blandats med stonerrock samt en liten gnutta death metal. I mina öron låter det i stort sett enbart som Black Sabbath men att försök till att göra något eget finns, som tillexempel lite småflirtande genom användandet av growl i sången. Sången är annars albumets akilleshäl. Niklas Sjöberg (även i The Graviators) är emellanåt lite för enerverande för min smak då han ungefär låter som en nasal Ralf Gyllenhammar (Mustasch). Men musiken är det inget större fel på för en riffnörd som mig själv. Blytunga och svängiga Iommi-riff som mer än gärna presenteras i ett högt tempo gör att man rycks med i musiken och det finns en del bärande sångmelodier att luta sig mot. Bandet lyckas även med konststycket att variera sig något inom en del av låtarna utan att det drar isär helhetsintrycket. Jag tänker då först på de snygga små akustiska partierna som förkommer lite emellanåt och som definitivt återknyter till Black Sabbath. Avslutande ”Bleeding Heart” är ett lysande exempel på detta.

Jag gillar verkligen det jag hör, trots att sången inte faller mig i smaken, men i sista ändan känns det ändå något för enformigt. Riffandet blir efter ett tag lite väl enahanda och varje låt tycks följa ett allt för liknande mönster för att det skall bli kul i längden. Det möjligt att poängen kan krypa upp ett snäpp då jag får höra originalskivan men nu är det tyvärr så att alla nyanser i musiken och all den dynamik som tyngden kan erbjuda går om intet fullständigt då de ljudfiler jag får ta del av är under all kritik. Kvalitén är så undermålig så det låter som jag sitter under vatten och lyssnar. Det går inte att göra en ärlig uppskattning av bandets sound eller skivans produktion med dessa förutsättningar tyvärr. Att bandet besitter utmärkta kvalitéer som kan utvecklas till nästa album betvivlar jag dock inte en sekund på.