2 Alley cat
3 The Angelmaker
4 King of whitewater
5 Long way home
6 Move on through
7 The great escape

Känns inte som dessa megamusikaliska killar behöver någon närmare beskrivning, här släpps deras nästa skiva efter monstersuccén "Mercy Falls" som in mina ögon/öron är en skiva vilken betytt otroligt mycket för musikvärlden och inte minst för undertecknad själv. Ända sen jag skrev recensionen på föregångaren har jag flitigt spelat densamma och den tröttnar jag ALDRIG på. Mercy Falls är enligt mig en verkligt värdig avtagare till "Operation Mindcrime" i alla händelser koncept, musikaliskt osv. och det är ta mig sjutton inte illa det.

Hur som helst med ovanstående i bagaget trodde jag väl aldrig att de skulle kunna leva upp till en lika kompetent efterföljare. Jag har mycket intresserad följt studiorapporterna som SW lämnat efter sig på youtube, och det har verkligen gett en insikt att de enligt mitt tycke lever i en helt egen liga... Faktum blev inte mindre för ett par veckor sedan när de lämnade efter sig videon till "Alley Cat". Då tänkte jag att detta inte borde vara möjligt, har de verkligen inte tömt sina banker på ideér och uppslag med vad som kan falla in på "The Great Escape"

Som jag nämnt innan sågs alla studioklipp ett antal gånger innan promon anlände och försökte med tafatta försök bygga ihop låtar och förväntningar men samtidigt hålla dessa nere. När jag sedan fick chansen att även recensera "The Great Escape" var jag minsann inte sen att greppa tag om denna skönhet J. Efter en veckas mer eller mindre konstant lyssnande upptäcktes allt mer av finesserna bland alla tvära kast. Den har samma fruktlöst höga standard som "Mercy falls" vilket jag trodde aldrig skulle kunna hända. Skillnaden skulle väl då vara att "Mercy" är lite vassare i sitt koncept med historian som löper genom skivan. Det fins iofs en liten koncepthistoria även på titelspåret ”The Great Escape" vars låtlängd är lite över 30 min J.

Alla musiker visar här hur fantastiska dom är på sina instrument. Jag är verkligen helsåld på basisten Andreas Blomqvists ljud och som med briljans smeker fram tonerna ur alla band och strängar då allt som kommer ut ur högtalarna fullkomligt paralyserar mig. Att Trummisen "Johnny Sandin" lyckas följa sina kumpaner är också det beundransvärt. Här finns det fantastiska harmonier, lysande verser och kanonrefränger som avlöser varandra för att i nästa sekund vräka på så det står härliga till och jag blir alldeles tom i skallen, då på ett positivt sätt. Man drömmer sig bort och bara följer med i gunget. Tommy Karevik skojar man inte heller bort, han lyfter låtarna till makalösa höjder och att lyckas sjunga melodier när det fladdras iväg bland strängar skinn och tangenter, det fixar han med vill jag lova.

Låtarnas uppbyggnad går knappast att gissa sig till, här vrider och vänder det sig utan att för den delen tappa fokus och det blir en lika intressant lyssning rakt genom hela skivan. Heller inga nämnvärda dalar utan här är avlöser sig en jämn skörd av kanonmaterial men om något måste hävas fram lite extra så blir det "Alley Cat", "King of Whitewater" och titellåten "The Great Escape" med sina fantastiska 30 minuter.

Sist men inte minst är jag hiskeligt nyfiken på hur de skall finna någon som lever upp till trummis Sandins talang sedan han nu flaggat för avhopp L.

Seventh Wonder har gjort det igen med ett album som håller för lyssning många många gånger framöver.

Betyg denna gång blir en stark 9/10