17. Goldilox
18. Visions
19. Moanjam

Dug Pinnick – Bass/Vocals
Jerry Gaskill – Drums/Vocals
Ty Tabor – Guitar/Vocals

King’s X är enligt fansen ett band som aldrig riktigt fått det erkännande de förtjänar. Trots att de släppt plattor och turnerat i tjugotalet år så verkar det ändå som om det inte riktigt vill släppa. Kan kanske tyckas lite märkligt med tanke på att flertalet av plattorna dessutom fått bra kritik över lag. Bandets recept bygger på att de på ett smart sätt blandar funk, soul med rejäl bredbent hårdrock. Till detta så tillkommer också snyggt arrangerade körer, vilka ofta innehåller en touch av Beatles. Allt väl så långt. Problemet är att i en musikvärld där etikett och indelning i musikaliska fack tyvärr betyder allt, så är det nog bara att inse att i King’ X storhet finns även förklaringen till att bandet ofta förbises.

Inte desto mindre var det med stor förväntan som jag rullade igång bandets nya live-DVD, ”Live Love in London” som spelades in i januari 2009 på Electric Ballroom i London.

Bandet sparkar igång spelningen med (Welcome to the) Groove Machine vilket anger tonen för kvällen. Ett par, tre låtar in i spelningen så är det ganska tydligt att Beatles-körer och finlir i viss mån får ge vika för tyngd i massor. På sjätte låten, ”Lost in Germany”, upplever jag det som om bandet tappar lite fokus och det svajar lite. Detta är som tur är högst temporärt för på efterföljande ”Black flag”, ”Pray” (ett mästerverk i all enkelhet), ”Dogman” och ”Go tell somebody” är det så tungt, svängigt och välspelat så blir jag totalt golvad.

Det är ganska skönt att se dessa tre herrar på scen. Totalt avslappnade och ständigt leende utstrålar de spelglädje som värmer. Trots att bandet består av tre lika betydelsefulla individer så är nog ändå bassisten och sångaren Dug (Doug) Pinnick som, med mungiporna från öra till öra och tvättbrädsrutor på magen, vid 60 års ålder den som lyser starkast. Tillsammans med kollegorna, trummisen Jerry Gaskill och gitarristen Ty Tabor, så har han i och med King’s X skapat en riktig Groove Machine.

Möjligtvis kan jag tycka att konserten i längden blir aningen statisk. Tyngden tar, som jag nämnt tidigare, ibland överhanden på bekostnad av dynamiken. Dessutom smyger det sig in lite sura sångtoner och felspel här och där Detta är i sammanhanget ganska marginella invändningar eftersom live är live. Att inte heller redigera bort felspel och liknande placerar jag på pluskontot, ärlighet varar längst!

Utöver stereo 2.0 och 5.1 så finns även ett ljudspår där bandet kommenterar spelningen. Bonusmaterialet är ganska snålt tilltaget med lite ”Behind the scenes” och två låtar från en äldre och mycket kornig inspelning.  Här dyker en av mina personliga favoriter upp, ”Fall on me”, vilken jag för övrigt gärna hade sett på den nya inspelningen. Bildkvalitén är bra.

Eric Eklund