4. In the back room
5. Song of Aeolus
6. The relegation of Pluto/transit
7. Gesolreut
8. Facelift
9. The last day

Moonjune records fortsätter enträget att ge ut udda, excentrisk och ibland mycket svårtillgänglig musik i gränslandet mellan progressiv rock, jazz, världsmusik och experimentell musik. Tyvärr har jag haft svårt att ta till mig en hel del av de alster bolaget frikostigt delat med sig för lyssning och bedömning. Emellanåt dimper dock ett hörbart album ned i brevlådan. Soft machine legacy är, precis som namnet säger, arvtagare till de klassiska fusionproggarna från tidiga 70-talet, och består – till skillnad från ”Arvingarna” – av de gamla männen som var med då det begav sig anno dazumal. Saknas gör dock centralgestalten och bassisten Hugh Hopper, som avled 2009.

Som många andra jamband genomgick Soft Machine flera metamorfoser och medlemsbyten under sin storhetstid och hela gänget på ”Live adventures”; John Etheridge på gitarr, Theo Travis på sax och flöjt, Roy Babbington på bas och John Marshall på trummor tillhör familjen.  På plattan, inspelad i Tyskland och Österrike 2009, återvinner bandet vintagematerial från Soft Machines klassiska repertoar, men givetvis på nytolkande och fräscht sätt. Klassikern ”Facelift” som på sin tid täckte en hel LP-sida klockar här in på 3.28. Bara en så´n sak! För oss som hade lite svårt att smälta de eviga jammen på Soft Machines tidiga plattor får vi här en mer koncentrerad och stram version av låtarna. Soundet känns givetvis igen – det är jazzigt driv på ridecymbalen, upprepade ostinaton i kompet och melodispel på gitarr och sax. Sedan är det dags för soloturerna. Ett upplägg som givetvis är hämtat från bebop och fusion, men med ett transskapande och suggestivt flöde. Svenska skogsproggarna Träd, Gräs och Stenar och Kebnekaise har ett liknande språk.

Det lite murriga ljudet och frånvaron av klåfingriga syntspelare ger anrättningen en klassisk och tidlös prägel och jag drar på mig en skön kofta, tar en kopp te och det är 1974 igen.

Betyg 8/10

Hans-Åke Höber