5. In Hell
6. We Conform To the Unrighteous
7. Live a Lie
8. The Kill
9. Enemy
10. Yours Truly

När den danske gastaren Jacob Bredahl slutade i den mästerliga mangelplutonen Hatesphere 2007 blev jag aningen besviken då skivan de släppte tillsammans det året är ett smärre mästerverk. Men Hatesphere hittade ny vrålare och fortsatte på den inslagna vägen men herr Bredahl har det varit tyst om. Till nu! Bara året efter Hatesphere-avhoppet gick han med i The Kandidate som dittills endast harvat som ett demoband. Men tillsammans har de snickrat på ett debutvax som nu hittat ut till oss musikälskare och som dom gör det! Inte helt olikt Bredahls tidigare band manglar de på med en The Haunted-osande metalcore där tungt tuggande riff, snabba mosh-partier och ett hejdlöst ös får det att svänga något djävulskt härligt. Man kan tycka att metalcore-sektionerna mest maler på och det händer ingenting men efter några lyssningar luckras musiken upp och ett lagom varierat material visar sig. Det som faktisk drar ner betyget till en början är just Jacob Bredahls hardcore-gastande som känns lite enformigt. Även de viktiga gängvrålsrefrängerna lyser med sin frånvaro. Men efter halva skivan händer någonting. Bredahl börjar utforska sin röst och faktiskt att en del av refrängmelodierna sätter sig riktigt bra. Kort och gott; man måste ge skivan ett par omgångar innan musiken börjar visa sin riktiga potential.

I dryga halvtimmen manglar bandet på med sin härliga mix av thrash, death metal och hardcore som i sista ändan blir en välljudande symbios mellan den nordamerikansk och göteborgska metalscenen. För mig som är ett stort The Haunted-fan så smakar detta mumma vill jag påstå. Men faktum är att om gillar mangelmetall där bandet emellanåt växlar in på ett tackfast sväng och serverar refränger som du gärna vrålar med i samtidigt som du knyter näven i luften så skall du definitivt kolla upp ”Until We Are Outnumbered”.

8/10