7. Final Mile
8. I'm The Animal (featuring Tobias Sammet & Eric Singer)
9. And I Know
10. Between The Lines (featuring Steve Lukather)
11. Life

Släppdatum: 2010-01-22

Bruce Kulick är för den stora massan mest känd som en av de tidigare gitarristerna i KISS. Han kom med KISS 1984 och slutade i och med deras återförening 1996. Dessförinnan hade Bruce spelat med Meat Loaf samt haft ett samarbete med Michael Bolton i gruppen Blackjack. Efter KISS bildade Bruce gruppen Union tillsammans med John Corabi som släppte tre skivor mellan 1998-2000. Därefter satsade Bruce på en solokarriär och det är nu skiva nummer tre som släpps, vilket kanske kan framledas av albumtiteln.

När jag lyssnat på denna skiva har jag haft ett extra öra på gitarrspelet för att försöka göra den så mycket rättvisa som möjligt. Nu är jag själv ingen gitarrspelare och kan inga tekniska trix, men jag tror mig kunna höra om han når ut med sitt spel så att säga. Det som är uppenbart är att Bruce inte har någon större fäbless för korta stötiga heavy metal-riff utan gillar mer att låta sin gitarr smälta in i ljudbilden utan att ta tätheten. Det är mer grunge-känsla än hårdrock på gitarrspelet. Bruce styrka ligger helt klart i gitarrsolona där det låter bra och med känsla. Mycket Jimi Hendrix-vibbar får man tack vare wah-wah-spelet blandat med lite utdragna toner som återkommer i flera spår. Jag vet att det är trist att referera till Jimi så fort någon gitarrist släpper soloalbum men ibland är det oundvikligt. Tyvärr har han dock inte samma otroliga sväng som Jimi hade och då tänker jag främst på groovet som gitarrspelet lutar sig på.

Jag gillar samarbetet med gamle kollegan Gene Simmons i låten ”Ain´t gonna die”. Det är en skön låt där både sång och gitarrspel känns inspirerat. Vidare gillar jag den instrumentala låten ”Skydome” där han bjuder på lite melankoliskt och skönt gitarrspel låten igenom. Även ”And I know” och ”Life” är bra där han sjunger själv med lite entonig stämma inte helt olikt Ace Frehley. I låten ”Life” tycker jag även om Jethro Tull-känslan i slutet av den.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att om ni gillar hyfsade låtar med en massa skönt sologitarr-lir är detta en platta för er. Bruce är onekligen en mycket duktig gitarrist, även om han inte har något eget trademark som exempelvis Hendrix, Neal Schon, Yngwie eller Eddie Van Halen.

6,5 / 10