11. Vayehi Or
12. M I ?

Part III: Barakah – Enlightening The Cimmerian

13. Barakah
14. Codeword: uprising
15. In Thy Never Ending Way (Epilogue)

Detta israeliska band, som verkar inom en genre som väl får betecknas som Progressive Metal, har varit i elden ett tag (sen 1991) och nu släpper man sin fjärde full-längdare. Bandet är rätt så speciellt i så motto att det verkar mitt inne i kärnan av Israel men ändå propagerar ett anti-krigsbudskap och för fred och försoning mellan judar och araber. Det har också gett bandet en unik position med stora skaror fans både bland judar och araber. Man har till och med börjat beskriva deras musik som ”Jewish Muslim Metal”. Det berättas också att vid deras konserter så tar deras fans stora risker just med tanke på de säkerhetsarrangemang som tyvärr omgärdar alla dylika evenemang i den här regionen.

Nåväl, det låter ju intressant nog men det är inte det enda intressanta med den nya plattan. Vi Progrock-nördar noterar med stort intresse att producent för den nya plattan är ingen mindre än Steven Wilson, hjärnan bakom det fenomenala Porcupine Tree. I en intervju för ett tag sedan förklarade Steven sin kärlek till denna krigshärjade plats på jorden som enligt honom trots sitt dåliga rykte (upphaussat av västliga medier) uppvisar en harmoni och ett djup som tilltalat Steven mycket. Han återvänder ofta hit och ett annat resultat av detta har ju varit hans otroligt fascinerande samarbete med den israeliske musikern Aviv Geffen i bandet Blackfield. De två har där skapat ett par otroligt fina plattor tillsammans.

Tillbaka till Orphaned Land: Den nya plattan är något av ett mastodontverk med 15 spår uppdelade i tre delar med en totaltid på drygt 78 minuter. Plattan beskrivs som en koncept-platta med en historia men det framgår inte på något enkelt sätt direkt ur sångtexterna vad det egentligen handlar om. Men helt klart är att ämnet är den eviga kampen mellan Gott och Ont och att det naturligtvis är fredens och försoningens budskap som förs fram.

Det som gör plattan spännande för en västerlänning är att det verkligen hörs att detta är Progressiv Metal från Israel och arabvärlden. Det är fullt med (för oss) exotiska instrument som saz, santur, arabiska flöjter samt ett otal orientaliska stråk- och rytminstrument. Dessutom medverkar Arabic Orchestra of Nazareth på flera spår på plattan. Allt detta är alltså blandat med mer traditionella metal-element som dubbeltrampande trummor, skrikande gitarrer och growls. Tidvis otroligt häftigt och fascinerande, måste jag säga. Och mitt i allt detta ligger i bakgrunden fullt av de i Progrock-världen så berömda Mellotron-sounden. Bakom alla keyboards sitter Steven Wilson själv och jag måste säga att han gör ett otroligt bra jobb (återigen), inte bara som producent utan även som påläggare av alla dessa Mellotron-sound.

Vad jag har skrivit hittills pekar väl bara på en sak: Ett mycket högt betyg. Men, faktum är att det nog krävs lite mer för detta. För det första tog det en väldigt lång tid för mig att så att säga tränga in i verket på allvar. Det är alltså verkligen inte någon lättillgänglig musik utan kräver tid och tålamod. Sen har jag också mina invändningar mot låtval och disposition. Det går upp och ned, alltifrån verk gränsande till mästerverk till verkligt triviala låtar som bokstavligen trampar vatten. Därför kan jag tycka att plattan är onödigt lång. Det känns som om det finns en lång historia att berätta men att man inte lyckats få in denna historia på ett 100 % lyckat sätt musikaliskt. Men sen måste jag säga att låtordningen på min promoplatta inte riktigt stämmer överens med ordningen på låtarna enligt den medföljande informationen. Därmed tror jag tyvärr att lite av den röda tråden förstördes. Exempelvis hamnade slutlåten (enligt promoinformationen) som låt nummer 10 istället för låt nummer 15 och det var tyvärr inte det enda misstaget här. Det här kan ha givit en onödigt negativ bias i min recension och jag beklagar det.

Men trots detta så kan jag verkligen rekommendera den musikintresserade att titta närmare på det här verket. För den som vill ha lite mer variation i Metal-dieten så finns här massor att hämta. Inte helt oväntat finns väldigt mycket likheter med tidigare Wilson-producerade band som framförallt Opeth. Exempelvis den 7 och en halv minuter långa låt nummer 4 ”The Path Part 1 – Treading though darkness (om nu låtbeskrivningen är korrekt) blev snabbt en klar favorit hos mig. Om det inte var för de orientaliskt kryddade produktionen så kunde jag tagit gift på att det verkligen var en ny låt av Opeth. Sångaren Kobi Fahri sjunger verkligen skrämmande likt Mikael Åkerfelt. Och på denna låt har Steven Wilson lagt in gudomligt fint Mellotron-komp till det annars rätt hårda soundet. Andra liknande låtar är låt 2 ”From Broken Vessels” och låt 12 ”Vayehi Or”. Den sistnämnda låten börjar med välbekant nästan övertydligt vinylknaster och övergår sedan i en harmonifylld Mellotrontyngd ballad med mycket fin sång. Här är också de avslutande gitarr-sekvenserna otroligt sköna. Bland de bättre tyngre alstren kan nämnas inledningslåten ”Sapari” och den growl-tunga nästan 8 minuter långa ”The Path Part 2 – The Pilgrimage to or Shalem”. Sen måste jag också nämna den otroligt fina ”New Jerusalem” där verkligen man lyckats få en fin mix mellan de orientaliska instrumenten och de mer typiska hårdrockselementen. Här sjunger också Kobi Fahri väldigt fint tillsammans med den kvinnliga sångerskan Shlomit Levi.

Här måste jag återigen be om ursäkt ifall låtnamnen faktiskt inte är korrekta eftersom jag alltså inte kan få det skrivna materialet att stämma perfekt med det som verkligen fanns på promo-skivan.

Men trots allt detta strul – detta är verkligen en intressant release för den som vill ha lite mer ambitiös hårdrock av Metal-typ att lyssna på och som dessutom gillar orientaliska tongångar.

Betyg: 7 av 10.