4. Blood on Wood
5. In a World So Cruel
6. Manifestations
7. Voices Within the Walls
8. The Darkest Eyes
9. Fear in the Sky

Ibland undrar jag om vissa projekt/band får mer beröm än andra bara för att laguppställningen råkar bestå av hyfsat namnkunniga musiker. Amerikanska Charred Walls of the Damned självbetitlade debut får nämligen den ena positive recensionen efter den andre och jag kan inte förstå varför. Jag kan knappast påstå att det är dåligt men överlag känns detta som ett rätt så mediokert släpp av ett gäng musiker med goda meriter. Bandet är i grund och botten trummisen Richard Christys skötebarn. Christy som efter avhoppet från Iced Earth har ägnat sig åt att leka clown hos den kontroversielle radioprataren Howard Stern låter sina trummor ljuda på detta album med en överdriven frenesi. Det går fort, emellanåt för fort, och soundet på baskaggarna drar mer åt det maskinella än det organiska. Till detta dubbeltrampinferno har han plockat in sin polare Jason Suecof (han har producerat bland annat Trivium, Chimaira och God Forbid) som inte bara producerar verket utan också spelar gitarr. Suecof levererar ett stabilt riffande, ibland på gränsen till thrashigt, men skenar iväg i rena rama Yngwie Malmsteen-orgierna emellanåt. Att ackompanjera detta på bas hittar vi ingen mindre än Sadus skapare Steve DiGiorgio (även förflutet i bland annat Death, Testament och Iced Earth) vars basspel är plattans behållning de gånger man hör den. Killen vet hur man ger annars trist musik liv genom snygga melodier. Melodier är annars något som vår sångare börjar få ont om. Eller är det så att jag helt enkelt inte hör dom då jag inte är speciellt förtjust i vokalisten? På sång hittar vi nämligen Tim Owens. Mannen som ingen vet vem han är om man tar bort smeknamnet "Ripper". Jag har alltid haft svårt att se storheten med hans röst. Han är ju bara en kopia. Han lyckades dock vinna lite gillande från min sida förra året med sin solodebut ”Play My Game” men här på ”Charred Walls of the Damned” ägnar han sig åt den kastratsång jag inte kan med i hans register. Han tillför varken dynamik eller dramatik när han tar i så han skiter ner sig. De gånger han rör sig i de lägre registren så funkar det utmärkt men de tillfällena är för få denna gång.

När man sen lyssnar på allihop tillsammans så blir detta en rätt så ordinär heavy/power metal-kaka av amerikanskt snitt där varken melodier eller refränger sticker ut. De partierna som drar mer åt thrash-hållet funkar och när dom lägger till med lite episkt King Diamond-riffande och Owens närmare sig den samme i sångarrangemanget som i “From the Abyss” så funkar det också helt okay. Men då det drar för mycket åt Yngwie Malmsteen som i “Ghost Town” eller när Owens soloplatta gör sig påmind i “Creating Our Machine” så funkar det inte alls tycker jag.

Charred Walls of the Damned debut är absolute inte dålig då musikerna vet vad dom pysslar med men det identitetslösa soundet och de småtrista låtarna gör detta till, som sagt, ett rätt så mediokert släpp.

Betyg: 4/10