6. Tiden Utan Tid
7. Galgasång
8. Mot Skuggornas Värld
9. Under Bergets Rot
10. Fornfamnad
11. Dråp

Folkmetallens flaggskepp, och i mångt även skaparna av den samma, Finntroll är på krigsstigen igen och kommer här nu med sitt femte alster som de gett titeln ”Nifelvind”. Finnarna har allt sedan genombrottet med ”Jaktens Tid” (2001) fortsatta att leverera sin folkmetal med en ackuratess och inlevelse som gett dem positionen som en av genrens ledande akter. Detta med all rätt då bandet hela tiden levererat högklassig pagan/folkmetal trots flera byten på sångarpositionen. Men faktum är att de sedan ”Jaktens  Tid” inte har kunnat överträffa sig själva och har i mitt tycke kört fast och upprepar sig själva för mycket. Ett öde de flesta band i genren går till mötes tyvärr.

På nya given tar Finntroll som vanligt i så det knackar med att blanda thrash, death och black metal med mer sansade tongångar och till detta adderar dom som vanligt en rejäl dos folkmusik. Sen får vi inte glömma den karakteristiska humppan som ger bandets dess sväng. Det där sköna och glatta gunget som humppan kan skänka musiken förekommer dock i allt för liten utsträckning här på ”Nifelvind”. Det ihop med ett småtråkigt låtmaterial gör detta till en rätt så tunn bekantskap trots det rika myller av musikgrenar som bandet plockar sina ingredienser ifrån. De karneval-liknande partierna bandet fått till är dock riktigt trevliga och ger en känsla av burlesk underhållning. Skivan inleds med introt ”Blodmarsch” vars bombastiska och filmiska arrangemang är riktigt mäktigt men tyvärr fortsätter inte skivan lika grandiost. Det är egentligen först på ”Ett Norrskensdåd” som jag tycker bandet får till det med folkmusiken men i efterföljande ”I Trädens Sång” är den samma nästan helt borta. Skivan är rakt igenom benhård och småsvängig så när den akustiska ”Galgasång” kommer så är det en välkommen paus innan en förkrossande ”Mot Skuggornas Värld” tar vid med sin riffiga och småsymfoniska black/death metal.

Överlag är ”Nifelvind” bra men blir snabbt enformig och de spåren som sticker ut är för få. Känslan är att bandet kommit till en punkt där musiken är svår att vidareutveckla utan att tumma för mycket på de delar som skapar bandets sound. Detta ger ett bra, men ganska oengagerande, låtmaterial som jag tröttnar på ganska snabbt. Allt detta till trots så är det få som slår finnarna på fingrarna i genren idag och är du ett fan av bandet, eller för den delen även Turisas, Ensiferum, eller Korpiklaani så kan du utan problem införskaffa dig även ”Nifelvind”.