6. Medium Rare
7. Brohemoth
8. Half Past Haggard
9. Wizard Island
10. Tremors
11. Old Habit

Släppt på extremmetallens huvudbolag Metal Blade och med en aggressiv logga utläsandes ”Barn Burner” så kan man lätt tro att detta är ytterligare ett dödsmetallgäng i mängden. Men mina fördomar ställs på ända då dessa Kanadickers debut snurrar igång vill jag lova. Inledande ”Holy Smokes” snurrar igång med inte så lite Iron Maiden-vibbar innan albumet vandrar vidare och ett rejält riff-o-rama sätter igång och en liten egensinnig variant av retrorock ekar ut ur högtalarna. Det roliga är att det är svårt att sätta tummen på vilket band från det gyllene sjuttiotalet som bandet hänger sig åt. Lättaste jämförelsen är Thin Lizzy då sångaren Kevin Keegan (nej inte fotbollspelaren) precis som Tony Cullen i Glyder i stor utsträckning liknar en viss Phil Lynott men de musikaliska liknelserna slutar också där. Visst är grunden till musiken classic rock med alla de band det innebär men här finns även en stoner-ådra som genomsyrar hela albumet. Band som The Atomic Bitchwax, Clutch, Kyuss och i den naturliga förlängningen Queens of the Stone Age är akter som alla dyker upp när man lyssnar igenom den halvtimme av musik som vi bjuds på. Dock är det mest Fu Manchus fuzziga ökenrock som man kan dra paralleller till under skivans gång. Addera till detta en punkig attityd och känslan av att du hela tiden befinner dig på en ölhävningstävling så kommer du nog rätt så nära hur ladugårdsbrännarna låter.

Så långt allting bra men oavsett hur spännande beskrivningen på deras musik än må vara så håller det inte hela vägen tyvärr. Det är en rejäl rifforgie, ett hejdlöst sväng och finurliga arrangemang men låtmaterialet är inte så pass bra som man skulle vilja önska. Det saknas helt enkelt minnesvärda refränger och starka låtar som sticker ut för att det skall bli riktigt bra. Men det till trots så är inte detta något dåligt album utan är istället tvärtom ett klart lyssningsvärt album för den som önskar sin högoktaniga amerikanska rock klassiskt riffig, småskruvad och bevandrad i den fuzziga öknen.