8. See My Baby Jive
9. Renegade
10. What's On Your Mind
11. How Long
12. Surrender
13. Jenny's Eyes

Svensktyska samarbetet fortsätter och har nu sitt sjunde studioalbum i faggorna. Skutan styrs av ingen mindre än sångaren Mikael Erlandsson, även keyboard, och gitarristen Andy Malecek (Fair Warning). De har bl a haft medlemmar från Europe i besättningen tidigare men bassist och trummis har varierat genom åren i samband med Europes återförening. Marcel Jacob (R.I.P.) var en av dem som var med på sistone.

Rent musikaliskt rör Last Autumn´s Dream sig i de melodiösare hårdrockshaven och styr sitt skepp utan att ta sikte på nya horisonter. Det låter tryggt, bra och väldigt kompetent. Mikael är en alltför bra sångare för att kunna lämna sina lyssnare oberörda så det blir sällan tråkigt. Det har alltid funnits guldkorn att plocka från varje skiva och det finns det även här. Jag måste erkänna att mina förväntningar höjdes lite i och med att Mikaels andra projekt, Salute, som släpptes ganska nyligen var så otroligt bra. De infrias väl delvis kan jag säga. Det är helt klart en uppryckning från föregående skiva där det i ärlighetens namn inte fanns mycket att hurra för. Desto roligare att det finns mer här att spänna öronen vid.

Om vi bortser från två covers, Roy Woods ”See my baby jive” och Cheap Tricks ”Surrender” som bägge är bättre i sina original så har vi elva nya låtar att ta ställning till. Utav dessa har jag tre riktiga favoriter, dessa är ”Last mistake” som är på gränsen till dansbandshårdrock kanske men jag gillar det ändå. Vidare har vi balladen ”Renegade” som skulle platsa på vilken power ballad-samling som helst. Till sist kan jag nämna ”Top of the world” där det är lite hårdare tongångar, mestadels i verserna, refrängen i sig får jyckarna i The Poodles att springa iväg i skam med svansen mellan benen!(nä nu var jag elak, pudlarna kan ju också få till det ibland)

Det finns några halvbra låtar till på skivan och några mindre bra men i det stora hela har vi en skiva som är helt okej. Gillade ni Salute så gillar ni en del saker här också, och tyckte ni förra skivan med Last Autumn´s Dream var bra så kan ni börja gnugga händerna, då denna är ännu bättre!

7 / 10