7. Heaven Can Wait
8. I'm Not Runnin'
9. No Way Without You
10. We Own The Night
11. All For Love
12. Breathless

Treat är som de flesta säkert vet ett blågult band som hade en del framgångar på mitten av 80-talet. De var 80-talets The Poodles skulle man kunna säga. Med det vill jag ha sagt, med all respekt till bägge banden, att de uppfattades mer som posörer än ett seriöst band av sin samtid. Jag minns låtar som ”Too wild”, ”Lovestroke” och förstås balladen ”We are one”. Treat återförenades 2005 och nu kommer förstlingsverket sedan dess!

Coup de grace betyder ungefär ”barmhärtig dödshjälp”. Vad de vill säga med detta vet jag inte riktigt och vill nog inte spekulera heller. Rent musikaliskt så fortsätter de i liknande spår som tidigare. Soundet är förstås lagom uppfräschat för att passa in år 2010. Det första helhetsintrycket från nya skivan är att det är några låtar för mycket. Det andra intrycket är att det är många starka låtar. Det tredje intrycket är att de låter bättre än någonsin!

Sångaren som var lite tveksam på tidigare plattor har nu en röst som låter bättre och starkare än tidigare. Jag var tvungen att kolla så att det var samma sångare och jo, det är Robert Ernlund som sjunger fortfarande!

Skivans starkaste spår är nog ”Skies of Mongolia” som är riktigt, riktigt bra. En melodisk rockpärla som känns sådär självklar som en bra låt ska göra! Det finns ett halvdussin till av låtar med hög kvalitet som ”All in”, ”Roar”, We own the night” m fl. Däremot finns ingen ny ballad i klass med ”We are one” på skivan. Men den finns ju redan så det gör inget.

Summa summarum så har jag lyssnat på en platta som står sig väl i skivfloden av melodisk rock. Treat är tillbaka och vill visa att de fortfarande kan. De lyckades övertyga mig i alla fall!

7,5/10