6 Top Down
7 Red River
8 Palisades
9 The Way You Love Me
10 Saturday Night
11 All I Want From You

I början av nittiotalet dansade han tillsammans med vargar in i våra hjärtan innan han tog namnet Robin Hood och utgav sig för att vara prinsen av alla tjuvar. Han tog sen jobb som livvakt och stal Whitney Houstons hjärta innan han sadlade om till ensamvarg på en båt i en underlig vattenvärld. Han har efter det försök sig på att vara en romantisk golflärare, delat ut post i en öde värld, trott sig vara Elvis på väg till Graceland och har sedan flippat ut helt som den schizofrene Mr. Brooks. Jag pratar naturligtvis om skådespelaren Kevin Costner, som trots att han verkar vara en förnuftig karl som håller på Arsenal F.C. i den engelska ligan, inte har fallit mig i smaken på vita duken. Men det är ju inte hans skådespeleri som står i fokus här utan hans musikaliska bravader som gitarrist och sångare.
Ivrigt påhejad av sin fru Christine ringde han sina gamle polare John Coinman (gitarr) och Blair Forward (bas) som han en gång i tiden bildade bandet Roving Boy med och släppte plattan ”The Simple Truth” (1991). Grabbarna var med på noterna och tillsammans med Teddy Morgan (gitarr och producent), Larry Cobb (trummor) och Park Chisolm (sång och gitarr) bildade de bandet Kevin Costner & Modern West.
Efter en framgångsrik turné under 2007 så släpptes året där efter skivan ”Untold Truths” som hittade in på Billbords countrylista borta i staterna. Detta gav blodad tand för Costner och hans mannar som nu har gett sig i kast med att spela in ytterligare ett album för att sen dra ut på en turné som även kommer att ta dom till våra breddgrader.

Musikaliskt rör sig bandet i territorier jag sällan ger mig på att utforska men ibland kan helt klart country gå hem även hos mig och faktiskt att herr Costner med band funkar fint emellanåt. Värst är det när de maler på med simpel och slö countryn/western-musiken som stampar på i en medelmåttig mittenfåra i mellanmjölkens land. Det är inte dåligt men rätt så slätstruket vilket även gör det rätt så ointressant. Men dom kan om dom bara vill för när countryn blandas upp med rock och närmare sig den lite modernare countryn så svänger det riktigt fint och ”Ashes Turn to Stone”, ”Red River” samt ”Saturday Night” är tillsammans med ytterligare ett par spår alla trevliga nummer som man med lätthet gungar med i.
Att ge sig på att jämföra Kevin Costner & Modern West med några andra mer välkända artister så kan det bli lite svårt men tänk er en mix av lite Bruce Springsteen, Jimmy Nail och valfri modern countryartist så kommer du nog rätt så nära.

Men hur sköter sig då denna skådespelarlegend? Bra måste jag säga men jag tvivlar på att han lägger värst mycket av gitarrerna på skivan själv men helt säker är jag inte. Men hans sångröst är faktiskt oväntat bra måste jag säga. Lite småraspigt hes håller han tonerna fint och faktum är att han har en något egen och personlig ton vilket gör att musiken får en egen liten identitet. Men oavsett med eller utan herr Costner så är ”Turn it On” ett rätt så slätstruket album som sagt men det blixtrar till ibland och då är det riktigt trevligt men inte mer än så. Ett helt okay album för den som gillar lite småtrevlig countryrock att ha på i bakgrunden utan att det tar fokus från något annat.

Betyg: 5/10