3. Bastard Samurai
4. Ghost Neck
5. The Path
6. Fire Flood and Plague
7. How Dark We Pray
8. Holy Flames of the Firespitter

När de kommer till powertrios så är definitivt Oaklands egna High on Fire ett av de mest kraftfulla och furiösa band som går att finna i formatet. Deras nu över tio år långa livscykel börjar så sakta ge utdelning och trots att deras senaste album ”Death Is This Communion” (2007) fortfarande känns strået vassare så har definitivt nya given ”Snakes for the Divine” potential att både kvittera och gå om i tabellen. På sedvanligt manér dundrar nämligen Matt Pike (ex-Sleep) med mannar på med sin musik som suddar ut gränserna mellan stoner, thrash, doom och klassisk heavy metal. Man skulle kunna kalla det sludge men det vore att ta en allt för enkel genväg för i bandets musik går det att finna så mycket mer som ni kanske förstår. För med tungt riffande kombinerat med rytmiskt basspel, dundrande trummor och Pikes grovhuggna morrande så skapar High on Fire sin smått speciella musik. Att placerar dom någonstans mellan Motörhead och Black Sabbath känns mest rätt men samtidigt är dom hårdare och mer ”in your face” om man kan säga så.
Det som gör ”Snakes for the Divine” mer njutbar än tidigare alster i katalogen tycker jag bland annat beror på en större variation som bandet nu visar upp. Oftast blandas ettriga thrashriff med ett sjuhelsikes driv på trummorna men här finns även utrymme för eftertanke och bandet låter både tunga doom-tongångar och mästerliga episka passager få ta del i ljudbilden i stora proportioner. Just ljudbilden är den stora förbättringen om ni frågar mig. Att plocka in producenten Greg Fidelman (Metallica, Slayer) har visat sig vara ett genidrag för han har lyckats att ge bandet ett mer nyanserat ljudlandskap. Gitarren är elakare, solona mer utpräglade, basen mer framhävd och trummorna är lite tillbakadragna vilket gör att dom nu harmoniserar med låten istället för att ta över den.

Trots “Snakes for the Divine” klara högpoängpotential så faller skivan på det bandet alltid haft problem med i mina öron vilket är Pikes smått enformiga stämma och det emellanåt enahanda låtmaterialet. Jag har alltid efterlyst lite mer refrängstarka låtar och melodier som sätter sig på bandets tidigare fyra studiogivar. Men bandets storhet ligger förmodligen i just det kraftfulla drivet, de doomtunga monsterriffen och den uppkäftiga attityden. Allt detta finns att njuta av på ”Snakes for the Divine” så en sjua i betyg är djupt hugget i sten men med några fler bärande melodier och ett par medryckande refränger så hade betyget hoppat upp en pinne helt klart.