7. The Witching Hour
8. Lock up Your Daughter
9. She’s Mine
10. What of Our Love
11. Desert Bloom
12. Voodoo Woman

Skånepågarna i Crazy Lixx och deras tidiga demosar tilltalade mig föga så bandets debut ”Loud Minority” (2007) gick mig rätt så obemärkt förbi. Bandet tog dock ett rejält kliv upp på karriärstegen med just nämnda debutalster och räknades då ihop med akter som Hardcore Superstar, Babylon Bombs och Crashdïet till de ledande inom den nya vågen kallad "The New Wave of Swedish Sleaze". Nu är uppföljaren här och lite talar väl för att bandets position i genren skall äventyras men faktum är att bandet nu vågar odla sin egen identitet lite och på så sätt blir intressantare vilket bör intressera fler än bara de inbitna. På färska ”New Religion” får vi både glam och sleaze i stora doser men jag tycker samtidigt att de nu börjar närma sig den melodiska hårdrocken där en gnutta AOR skvätts ner i anrättningen. De inleder dock stenhårt med ”Rock and a Hard Place” där tidiga Mötley Crües riffande och sväng blandas med Skid Rows ettrighet och körerna har överdoserat på Def Leppard. De brittiska åttiotalshjältarnas musik går igen i efterföljande ”My Medicine” som bandet på allvar borde fundera på att byta namn på till ”Def Leppard Tribute”. Allt, precis allt, i denna låt går att härröra till något som britterna gjorde på åttiotalet. Inget fel i det för låten är klart njutbar men det blir lite för uppenbart vart beståndsdelarna är stulna/lånade ifrån. Nej då hade det varit bättre att de istället gagnat sig av de snygga Def Leppard-körerna mer på hela skivan än bara vid ett par tillfällen. Tredje spåret ”21 Til I Die” är ett sådant spår och även den låt som jag omedvetet gått och nynnat på vilket tyder på en sång vars refräng är stark nog att sticka ut ur mängden. Men sen tunnas det ut. De minnesvärda och upplyftande spåren blir färre och trots att det aldrig blir dåligt så blir det åtminstone lite slätstruket. ”Children of the Cross” sticker dock ut med en snygg sångmelodi och ”The Witching Hour” för tillbaka lite av det bett som öppningsspåret bjöd på. Även ”Lock up Your Daughter” med sina partyvibbar funkar och svänget i avslutande ”Voodoo Woman” är klart medryckande. Här finns som ni märker en del godis att mumsa i sig men smaken försvinner ganska fort ur karamellerna och bildar istället en jämntjock massa som inte bjuder på några speciella överraskningar att tugga i sig.

Crazy Lixx kan sitt åttiotal och då speciellt den glada sleaze och glam-era med Mötley Crüe i spetsen. Men som jag beskrivit innan så är Def Leppard en stor del av bandets sound på ”New Religion” och även den mer klassiska melodiska hårdrocken gör sig påmind som sagt. Är du ett fan av bandet tidigare så lär du inte bli besviken och jag tror nog att grabbarna kan skaffa sig lite nya fans utanför slease-ramen med ”New Religion”.

Betyg 6/10