Tube (Instrumental)
Bastard
It`s Over
I`ll Turn My Back
The Neighbour
Candy (Instrumental)

Sven Larsson kanske är bekant för en del som gitarrist i svenska AOR-bandet Street Talk. De härstammar från Bollnäs och har även Göran Edman på sång. Vad jag kunnat hitta så har de producerat minst fyra album. Av smakproven att döma på deras myspace-sida är det melodiös hårdrock för hela slanten som gäller.

Fast när Sven nu gör solodebut så är det främst west coast-musik som gäller. Soundet är lättare och luftigare och inte så rockinriktat. Hans gitarrspel ligger snyggt i låtarna och tankarna går till Santana, Mark Knopfler och även till innovatörer som Steve Vai. Kompositionerna är fina, om än något anonyma, och det finns även lite fusionkänsla i framförallt de instrumentala styckena.

Låtarna är mer av karaktären laidback och skapar en mysig behaglig atmosfär. Det råder inga tvivel om att Sven är en duktig gitarrist som har koll på läget och inte spelar över. Han liksom målar låtarna mer med sitt gitarrspel och färgar dem istället för att bombardera dem. Det känns behagligt.

Han hanterar sången själv förutom i två låtar där han tar hjälp av Tomas Eriksson som låter lite som en blandning av Glenn Hughes och Gary Moore. Sven har en mjukare mer begränsad röst. Därför blir det mer klassisk hårdrock när Tomas tar över mikrofonen. Vilket blir lite malplacerat men med tanke på Svens musikaliska bakgrund så känns det kanske befogat att rocka till det lite på två låtar ”I´ll turn my back” och ”The neighbour”. Den förstnämnda är en bagatell medan den sistnämnda är bättre.

Sven har gjort en klart godkänd debut och jag hoppas att han fortsätter på den lite softare linjen då hans gitarrspel kom mer till sin rätt där. Skulle han bara kunna hitta en bra sångare som även kan skriva låtar så skulle nästa skiva kunna bli riktigt bra. Jag kände att den här sortens musik är lite underrepresenterad idag eller också har jag dålig koll. Hur som helst var det en angenäm bekantskap till största delen.

6 / 10