4. Take us alive
5. Flight of the wounded bumblebee
6. Get the funk out
7. Am I ever gonna change
8. Hole hearted
9. Midnight Express

De bästa artisterna kan gunga en rocklåt så att det känns som att tiden står stilla samtidigt som världen håller på att kantra. Jag menar den där hisnande magkänslan du får vid extrempunkterna i din favoritåkattraktion på ett nöjesfält. Extreme är en av de grupperna. Samtidigt kan de också framstå som pretentiösa tungsinta idealister; som ett slags progressiva protestsångare vid underhållningens motpol. Det är dessa motsatsförhållanden som gör att jag älskar Extreme.

Titeln bådar gott. Take us alive är det ärtigaste numret på senaste skivan, Saudades de Rock, och Extreme inleder showen i den andan. Det är ett härligt tryck och ljudupptagningen naturligt levande. Det funkiga kompet firar triumfer och frontduon, Nuno Bettencourt och Gary Cherone, speglar Led Zeppelin, Beatles och Queen på sitt oefterhärmliga sätt. Låtvalen är hyggliga men tyvärr inte mer. Framförallt saknar jag bidrag från Waiting for the Punchline (1995) och Saudades de Rock (2008). Låtar som Warheads, Cynical och Run hade både varit roligare och mer liveanpassade än något av de åtskilliga mellantempospår de väljer att framföra. Klokt nog kokar de ihop ett potpurri av några av den bagatellartade debutens låtar, men de stjäl likväl utrymme för covern på Van Halens Mean Street, som de också spelade under denna konsert.

Som presentation av Extremes mångsidighet är Take Us Alive mycket lämplig. Bandets snygga stämsång, deras dramatiska sida, den hejdlösa spelglädjen, kontrasterna mellan akustiskt och elektriskt, det makalösa musicerandet, allt ger sig tillkänna. Dessutom har de ett par hits och ytterligare några klassiker som här framförs på bästa tänkbara sätt. Den här utgåvans brister kan möjligen lindras av de visuella intrycken på dvd:n med samma namn, men jag hade likväl hoppats på ett lite mer spännande låtmaterial.