5. 7 Steps to Heaven
6. Stand Beside Me
7. Eyes That Turned Away
8. Rhythms of the Night
9. I'll be Moving On
10. Bells of Joy

Årtiondet är 1950-talet, platsen är amerikanska södern och på en liten rökig bluesklubbsscen står en man med sitt band och spelar upp den jordnära rotbluesstänkaren ”Rock’N’Roll Ride”. Så känns det i alla fall när det just nämnda öppningsspåret på albumet ”Track Record” rullar fram ur stereons högtalare. Det är bara det att året är 2010, platsen för inspelningen är Köpenhamn och artisten som står i förgrunden heter Thorbjørn Risagers. Detta, hans femte album ihop med sin orkester, inger nämligen känslan av att befinna sig i de förenta staterna. Dom rör sig ledig över hela den amerikanska kontinentens bluesscen från söderns deltablues och uppåt via rhythm’n’blues, soulblues och längst upp faktiskt lite motown från Detroit. Bluesen är oftast draperad i ett svängigt soulskimmer med en härlig blåssektion som fond och musiken tar nästan alltid oerhört medryckande proportioner. Så är det genomgående på hela albumet som förutom det sköna inledningsspåret även innehåller höjdpunkter som covern på Big Joe Williams pärla “Baby Please Don't Go” som här görs på ett högst eget och spännande vis. Fortsätter vi sen hittar vi ytterligare en tung och jordnära bluesstänkare i ”Let's Go Down”, oerhört souliga ”7 Steps to Heaven” och ”Stand Beside Me”, ettriga ”Eyes That Turned Away” och elegant jazziga ”I'll Be Moving On”. Men även om musiken är det bästa med plattan så är det definitivt Risagers röst som ger musiken dess särprägel. Han har en kraftfull, myndig och själsfull stämma som både kan vara taggtrådsinlindad och sammetsinbäddad. Han har en oerhört personlig touch och precis som musiken så låter rösten som tagen från den nordamerikanska världsdelen.

I albumet ”Track Record” har vi fått en utmanare till årets bästa platta där ordet ”blues” ingår i genrebeteckningen. För även om en del spår tas ett varv för långt med risk för att bli tjatiga och avsaknaden av den där riktiga dunderlåten så har jag svårt att klaga på ett så här välljudande album.