6. A Space to Grow
7. Reach for the Sun
8. The Permanent Rain
9. Northern Lights
10. This is War
11. Never Feel Alone Users Rating

Amerikanska The Dangerous Summer fullängdsdebut lät på förhand väldigt intressant. Band som Foo Fighters och Third Eye Blind togs gärna med när den musikaliska inriktningen skulle beskrivas och stora ord som ”We just wanted to write a good album that would last forever” togs till mer än gärna. Förväntningarna ökade ytterligare då jag skummade igenom lite recensioner av albumet på nätet där i princip en samlad kritikerkår hyllade bandet och dess skiva ”Reach for the Sun”. Men dessa recensenter var uteslutande amerikaner och jag kan tänka mig att The Dangerous Summer kan lyckas mycket väl på sin hemmakontinent men här på andra sidan pölen får dom nog det svårt. ”Reach for the Sun” fullkomligt dryper av slätstruken och modern amerikansk radiorock som oftare tar formen av poppunk än rock. Det är överproducerat och så till den milda grad tillrättalagt att man undrar hur länge dom egentligen har filat på soundet för att få det så könlöst. Lägg där till sångaren Cody Payne som skulle passa in i vilket amerikanskt band som helst med genrebeteckningarna ”emo” i sig och skulle han ge sig på att sjunga i ett collegepunkband så skulle han klara det också. Så trist och massproducerad är han som sångare.

The Dangerous Summer vill säkert vara Third Eye Blind men har inte deras kvalité på låtskrivandet och vid de få tillfällena man nickande kan instämma i deras vilja att vara Foo Fighters så försvinner dock den känslan väldigt fort. Där Foo Fighters i all sin effektiva enkelhet är både dramatiska och melodinerviga så känns The Dangerous Summer oerhört platta och enformiga i jämförelse.
Nej The Dangerous Summer är ett band som det svämmar över av i musikbranschen idag. Visst har dom småtrevliga melodier och en och annan stark refräng men det har och andra sidan femtioelva band till. I Amerika lär dom nog gå hem som sagt med en hel del radiotid som resultat men skulle detta slå i Europa så skulle jag bli mer än förvånad.

Betyg: 4/10