9.Birthright
Scott Martin: Vocals, keyboards
Mitchell Feldpausch: Guitars
Wyatt Aldrich: Guitars
Matt Schrauben: Bass
Taylor Feldpausch: Drums

Hittade en länk till bandet Silent Lapses hemsida under nyheter härom veckan, och nyfiken som man är på ny musk gick jag naturligtvis vidare, och fann där att man hade lagt ut sitt debutalbum för fri nedladdning. Detta tackar man ju självklart inte nej till, så jag laddade hem plattan “Birthright” och har därefter lyssnat igenom den ett antal gånger.

Vilka är då Silent Lapse kan man ju då fråga sig?? Och hur låter dom?? Ja svaret på den första frågan är: ett gäng unga musiker hemmahörande i Westphalia, Michigan, USA. Kände inte till någon av killarna tidigare och inte heller något av de band som det tidigare lirat i/med. Helt klart är i alla fall att alla bandmedlemmar kan hantera sina respektive instrument på ett ganska kompetent sätt, och detta utan att försöka briljera eller stila. Plattan ”Birthright” har skrivits och spelats in under en fyraårsperiod och är en temaplatta som handlar om hopp (hope), i alla dess kreativa former.

Många band inom progmetal-genren verkar tyvärr alltför ofta lida av något slags Dream Theater / Symphony X –komplex, vilket gör att de måste försöka lira på ett liknande och lika avancerat sätt. Allt som oftast blir slutresultatet inte speciellt lyckat, utan det känns som om de bara åstadkommit en sämre och billigare variant av nämnda bands alster både tekniskt och låtmässigt. Sedan finns det tack och lov en uppsjö av band som låter sig influeras av dessa prog-giganters tonspråk och tekniska spelsätt, men som ändå gör det anpassat efter det egna bandets förutsättningar. Till denna senare skara hör Silent Lapse, som verkar ha plockat ut vissa musikaliska element ur förebildernas musik och därefter försökt skapa något eget av det. Bandet säger sig ha inspirerats i sitt skapande av många av de ganska tydliga förebilderna som: Dream Theater, Evergrey, Pain of Salvation, Opeth, Pink Floyd, Porcupine Tree mfl, men har även sugit i sig influenser från andra inte fullt så uppenbara band som: In Flames, Iron Maiden, Megadeth, Alice In Chains och Nevermore.

Efter ett antal genomlyssningar känns ”Birthright” riktigt seriös med återkommande teman i både text och musik, och visst känner man igen influenserna många gånger, men inte så tydligt att det känns som plagiat. De band som jag först kom att tänka på när jag hörde Silent Lapse var: Tiles och Under the Sun som jag tycker har ett liknande musikaliskt sätt att uttrycka sig på. På flera av båda dessa bands plattor, har det instrumentmässiga hantverket varit av hög klass, men tyvärr har inte låtmaterialet hållit samma klass.

I Silent Lapses fall handlar det om samma typ av ganska så skickliga musiker och sound, men på ”Birthright” känns låtmaterialet alldeles för ojämnt och emellanåt faktiskt lite intetsägande och ointressant. Har lyssnat igenom plattan minst tio gånger och varje gång slås jag av att den känns lite väl tråkig och uddlös. Som tidigare nämnts verkar bandet ha satsat på ett inte fullt så avancerat musikaliskt tonspråk, men ibland känns arrangemangen och vissa gitarrpartier lite väl basala för att riktigt platsa i denna genre. Det är absolut inte dåligt lirat, men  känns precis som i låtmaterialets fall, lite b-betonat. Några av spåren har partier som är lite lugnare och faktiskt riktigt vackra, och då kommer bandet bäst till sin rätt.

Plattan är skriven, inspelad och producerad av bandet själva, men är mixad och mastrad av Jens Bogren i Fascination Street Studios. Bogrens inblandning har troligtvis hjälpt till att höja plattan till den nivå den ändå förhåller sig på. Tydligen går de hem i vissa kretsar för bandet ska agera support till Katatonia då de lirar i Detroit i höst.

Gillar du prog/progmetal av inte fullt så avancerat art, och där låtarna bygger på ganska enkla melodiösa partier som bryts av med lite mer lättprogressiva avsnitt, kanske Silent Lapse – ”Birthright” kan vara något för dig. Kolla in och ladda hem lagligt och gratis på bandets hemsidor.

4 / 10