Sonisk Blodbad – Blue (Inner Robotic Records)

Norska Sonisk Blodbad (med medlemmar från Big Robot, Endoplasmic Flow, Fat Battery och Vetter) släpper inom kort sin debutplatta - en maxisingel (formatet benämnt 7’’) i vinyl med två längre låtar. Stilen som bandet beskrivs spela klassas som  Electro/Experimentell/Gothic men det är kanske inte riktigt så lätt att sätta en bra stämpel på musiken. Själv tycker jag det finns dragningar åt vad man ofta brukar kalla Ambient, d v s musik med återupprepade sekvenser i lågmäld ton, företrädesvis på olika keyboards och utan trumkomp.

Det två låtarna heter ”Blue Room” och ”Varför svek du?” och är sinsemellan tämligen olika. Den första bygger på mer eller mindre improviserade sekvenser på keyboards (orgel) och fiol och på sång från finska Sanna Leena Saarinen. Lågmält, tidvis rätt vackert och ganska minimalistiskt. Fiolimprovisationerna funkar väl sådär men annars är det helt OK. Fast jag tycker efterhand att sångerskans improvisationer på slutet faller lite utanför ramen och snuddar på gränsen till falsksång.

Större intryck gör faktiskt låt två ”Varför  svek du?” som bygger helt på keyboards. Mycket sköna sekvenser avlöser varandra och det är tidvis sanslöst vackert. En låt att verkligen meditera och koppla av till. Vet inte om instrumentet är en gammal klassisk Mellotron (fast förmodligen är det en något modernare sampler) men onekligen är det kapabelt att få till såna där underbart sköna stråkmattor i härliga harmonier. Det böljar fram och tillbaka, om och om igen. Väldigt snyggt måste jag säga.

På grund av att vi har enbart två låtar på plattan avstår jag från att sätta ett betyg. Men det här är i alla fall tillräckligt intressant för den riktigt nyfikne, tror jag, och man bör definitivt ta en lite närmare titt på den första fullängdaren som är planerad att släppas i slutet av året.