Ruud Jolie: Guitars, mandolin, bass, backing vocals
Wudstik: Vocals
Kristoffer Gildenlöw: Fretless bass, backing vocals
Léo Margarit: Drums
Thijs Schrijnemakers: Hammond
Marco Kuypers: Piano, rhodes, harmonium

Ibland när nya recensionsobjekt ramlar ner i brevlådan inser man omgående att man fått tag i ett riktigt guldkorn. Drivande kraft bakom projektbandet For All You Know är Ruud Jolie (Within Temptation). Han har efter närmare fyra års hårt slit lyckats fått ihop ett band och ett album i absoluta världsklass. For All You Know presenterar dessutom en gästlista som även den vittnar om extremt hög klass och kompetens, för vad sägs om: Daniel Gildenlöw (Pain Of Salvation), Sharon den Adel (Within Temptation), Damian Wilson (Threshold), John Wesley (Porcupine Tree) mfl. som medverkar på ett flertal av spåren.

Är inte speciellt inlyssnad på Ruud Jolies huvudband Within Temptation, och har väl inte blivit så vansinnigt imponerad av det jag hört, så jag var ganska så nollställd till hur detta projekt skulle låta. Första genomlyssningen gav dock en omedelbar och kraftig mersmak, så plattan snurrade ett antal varv redan första dagen. Det positiva intryck som infann sig redan vid första bekantskapen befästes och snarare ökade för varje lyssning. Vad var det då som gjorde denna platta och detta band så intressant kan man då fråga sig??

Ruud Jolie har lyckats knåpa ihop tolv riktigt bra och högkvalitativa låtar, som hans band och gästartisterna gör något riktigt stort utav. Man bjuds som lyssnare på en ytterst varierad ljudpalett som spänner från lugna atmosfäriska nästan helt akustiska alster, hela vägen till sin diametrala motsats där tyngd och teknisk briljans tar tag in i ytterst avancerade och intrikata progmetalpassager. Ruud Jolie spelar själv alla gitarrer på plattan, både elektriskt och akustiskt, om man bortser från ett par solon från gästande musiker. Jolie är en gudabenådad gitarrist men hamnar sällan i fällan att spinna iväg i tröttsamma gitarr-onani-utsvävningar, utan han håller sitt sologitarrspel ganska så sparsmakat och väl avvägt. De tre spåren ”Blind me”, ”Busy being somebody else” och ”When angels refuse to fly” utgör en kraftfull starttrojka, som med sitt lite högre tempo och sitt kompetenta tonspråk utgör en perfekt inledning på denna ytterst välspelade platta.

Sångaren Wudstik har en fantastisk dynamik i sin röst och sjunger och fraserar mycket likt Daniel Gildenlöw vilket emellanåt blir lite förvirrande. Det är ibland mycket svårt att avgöra vem som gör vad på plattan men enligt pressreleasen sjunger Gildenlöw endast på lugna och finstämda låten ”Keep breathing” där för övrigt även Damian Wilson, Sharon den Adel mfl. medverkar.

Låtmaterialet på plattan är som sagt mycket varierat, men fokus ligger till stor del på det lite lugnare och finstämda där Jolie många gånger får till fantastiskt vackra både instrumentala och vokala partier, där ”Save us” är ett praktexempel. De tidigare nämnda kraftfullare och mer progressiva spåren utgör en skön motpol till de lugnare, vilket skapar en bra avvägd balans i låtmaterialet.

Låtstrukturer och tonspråk liknar på många sätt det som används i Pain Of Salvation, vilket i kombination med Wudstiks röstlikhet gör att hela verket osar POS på ett härligt sätt. Ska man göra en ordentlig jämförelse mellan dessa båda band är faktiskt For All You Knows debut mycket starkare och betydligt mer intressant än Pain Of Salvations senaste platta ”Road salt”.

9 / 10