Maciej Karbowski
guitar, keys, piano
Przemek Węgłowski
bass
Tomasz Stołowski
drums

Förra sommaren spelade det norska bandet Airbag på vår festival i Slottskogen. Deras musik fick mig att, halvliggande i en stol, känna en stark längtan efter att få ligga på rygg på en luftmadrass ute i stora dammen, bara få lyssna och stilla flyta omkring , småguppande på vattnet. Och samtidigt titta upp mot den sena kvällshimlen, titta ut mot evigheten och få vara helt uppfylld av introverta känslor....
Varför pratar jag nu om detta i denna recension?
Jo, det lustiga är att det första som händer när jag börjar lyssna på "Tides of Nebulas" nya skiva "Earthshine" är att deras musik får mig att komma tillbaka till precis samma känsla, samma längtan efter den där luftmadrassen ute i vattnet....

"Tides from Nebula" är ett relativt "ungt" band från Polen, detta fantastiska land som på senare år har kommit att bli så synonymt med bra musik.
Bandet bildades  i början av 2008 och efter drygt ett år av låtskrivande så släppte man debutalbumet "Aura" i mars 2009. Skivan fick omedelbart entusiastisk och positiv uppmärksamhet av både kritiker och lyssnare och samtidigt varma recensionerna i både polsk och utländsk press. Tack vare ett intensivt turnerande har bandet därefter etablerat sig som en fantastiskt bra live-akt och i och med det också vunnit stora hängivna lyssnarskaror i flertalet europeiska länder.
Bandet har trots sin korta "historia" mycket snabbt kommit att bli det viktigaste namnet inom polsk postrock på senare tid.

Termen "postrock" används enligt Wikipedia för att beskriva en typ av musik som "använder rockinstrumentation för icke-rock-ändamål, som använder gitarrer för nyanser och texturer istället för riff, powerackord och melodier. Vidare kan postrock även kännetecknas av sin inertia och en inneboende tyngd och svärta som av vissa uppfattas som deprimerande, vissa glädjande".

Denna definition passar synnerligen bra för att beskriva den musik som "Tides from Nebula" spelar.   "Earthshine" som är deras andra skiva, släpptes nu i våras och som följer upp den kritikerrosade debuten "Aura". Här har vi en skiva fylld med lika mycket ihärdiga och kraftfulla som känsloladdade och ambienta musikaliska bilder, ibland med minimalistiska inslag. Samtliga låtar är helt instrumentala, titlar som "Caravans", "White gardens" och "Cementary of frozen ships" tycker jag kan ge lite associationer till hur musiken låter.
Med elgitarr som drivande pensel i förgrunden målar man med instrumenten ljudlandskap av varierande karaktär.  Musiken är ömsom ljus, skimrande, glittrande som solens reflexer i vattnet, ibland dov, tung och dyster som en dag med lågtryck och tunga regnmoln.

Det musikaliska uttrycket är genomgående väldigt filmiskt, som en skiva med soundtracks. Detta är knappast förvånande i och med att skivan "Earthshine" är producerad av Zbigniew Preisner, en världskänd polsk kompositör av musik för film och teater. Preisner hörde av en tillfällighet bandet spela på radio, blev fascinerad av musiken och erbjöd därefter bandet sina tjänster. Ett erbjudande som de naturligtvis inte kunde motstå, ett tillfälle till ovärderligt kunnande och erfarenheter, ett samarbete som enligt gitarristen Maciej tillförde nya perspektiv till kompositionerna och som berikat dem alla som musiker.

För att återgå till slutorden i ovanstående definitionen av postrock. Ingredienserna "tyngd och svärta" tycker jag ofta gör musik mer känslomässig, vacker och tilltalande. Jag vill bli berörd av det jag hör vilket för mig är oerhört viktigt. "Tides from Nebula" gör musik som egentligen varken är särskilt unik eller nyskapande men som berör! Introvert musik utan att för den skull vara svår, men samtidigt full av egenskaper som skapar bilder, stämningar och känslor.

..Och varje gång jag sätter på skivan slås jag av känslan....vad vacker musik det här är....

Betyg 8/10

Erik Holmblad