9. The bottom deep
10. In union we stand
11. Hurt
Oddleif Stensland: Guitars & vocals
Tor Atle Andersen: Drums
Erik Mortensen: Bass

Norska metalbandet Communic bildades 2003 som ett sidoprojekt till Oddleif Stensland och Tor Atle Andersens huvudband Scariot. Det nya bandet fick snart högsta prioritet och kompletterades efter en tid med bassisten Erik Mortensen. Året efter släppte man en tre-spårsdemo som väckte stort intresse hos framförallt den tyska metalpressen, vilket ganska omgående resulterade i ett kontrakt hos Nuclear Blast.

Sedan dess har Communic släppt tre fullängdsplattor: ”Conspiracy in mind” (2005), ”Waves of visual decay” (2006) och häromåret kom ”Payment of existence” (2008). Man har för varje utgåva utvecklat sitt sound, finslipat alla tekniska detaljer och inte minst utvecklats både som musiker och kompositörer. Man har i och med nya albumet ”The bottom deep” fått till ett sound och ett låtmaterial som känns som en naturlig fortsättning på bandets musikaliska resa inom den tekniska metallen.

”The bottom deep” är en konceptplatta som handlar om livet, och om erfarenheterna då någon i ens närhet drabbas av plötslig och alldeles för tidig död. Texterna känns personliga och matchar till hundra procent det många gånger tunga och dramatiska ljudlandskap som bandet bjuder lyssnaren på. Communic har som tidigare nämnts finslipat och utvecklat sitt sound för varje platta, och lirar nu en mycket tekniskt avancerad metall som ofta påminner mig om hur Amerikanska bandet Nevermore brukar låta i sina bästa stunder.

Communics musik är som sagt mycket tekniskt avancerad, och innehåller många progressiva inslag. Skulle inte vilja kalla det för renodlad progmetal, då det progressiva inte verkar vara huvudsyftet med musiken. Fokus ligger i stället mer på tyngd, kraft och stämning, än på tekniskt avancerade partier med en massa tempobyten och konstiga taktarter. Likheterna med Nevermore är många och bygger inte bara på hur låtarna är komponerade, utan även på bandets sound, tonspråk och intensitet. Varje gång det dyker upp ett nytt band som enbart verkar vilja ”planka” ett redan känt bands koncept blir jag mycket kritisk och ofta ganska så vrångt inställd. Emellanåt dyker det dock upp band som förvaltar sina influenser ifrån de ibland mycket uppenbara förebilderna på ett så utsökt sätt att man inte kan annat än att acceptera den nya ”klonen”, och ett sånt band är Communic.

För att matcha det ganska så tunga och deprimerande koncepttemat på ”The bottom deep”, har huvudkompositören och textförfattaren Oddleif Stensland lyckats klämma ur sig ett låtmaterial som känns mycket högkvalitativt och musikaliskt relevant. På plattan varvas tekniskt högintressanta spår, med låtar som bygger mer på suggestiv känsla och stämning. Oddleif Stensland har en röst som ligger ganska så nära Warrell Danes när det gäller desperation, intensitet och frasering, men han har inte riktigt samma djup och omfång. Som gitarrist är han tekniskt mycket driven och lirar ganska så omväxlande och många gånger mycket känslofyllt. Rytmsektionen med herrar Tor Atle Andersen och Erik Mortensen känns grymt tight och samspelt, och även här känns liknelserna med Nevermore relevanta.

Har följt Nevermore med stort intresse sedan många år, samtidigt som jag har haft koll på vad Communic har pysslat med, och jag kan bara konstatera att Communic kommer närmare och närmare förebilderna musikaliskt för varje platta. Genom nya plattan ”The bottom deep” är man närapå ikapp.

7 / 10