9. Tonight
10. Passenger
11. Innocence
12. Surrender
13. Summer
14. Champion (Rick Will Mix)

Som den hyfsat stora konsument av australiensisk rock jag själv anser mig vara så känns det lite kontigt att jag har missat ett band som Grinspoon. Nog för att ”Six to Midnight” är det första albumet med gruppen som hittar ut i Europa men det är ju trots allt bandets sjätte album totalt. Som tur är rätas en del frågetecken ut när jag väl börjar sätta mig in i detta album som blandar sött och surt med taggtråd och sidenband. Om man tar endast musiken först så gillar jag det jag hör. Vi bjuds på korta och effektiva låtar som besitter ett skönt sväng och gitarristen uppskattar både distpedalen och skit under naglarna. Mina tankar dras mot både Queens of the Stone Age så som sorgligt förbisedda Brand New Sin men även Stone Temple Pilots och i viss mån även Alice in Chains går att skönja. Dock saknar jag en rejäl utmaning i musiken. Nämnda grupper kan ju variera sig medan Grinspoon på detta album i stort sett kör på efter samma mall hela tiden. Men här finns trots allt en hel del fina riff och medryckande sväng så man klarar sig.

Bandets akilleshäl är helt klart sångaren. Det värsta är att han på något jobbigt sätt faktiskt passar in i helheten. Att han kan sätta småflickors hjärtan i brand betvivlar jag inte en sekund för hans röst är oerhört unisex, ja nästan lite emo emellanåt. Jag hittar referenser till så väl Skin från Skunk Anansie som den före detta kryddflickan Melanie Chisholm i hans röst. Även om det är två starka sångerskor i min bok så är det nog inte speciellt smickrande för en man att bli jämförd med det motsatta könet som sångare. Sen är det lite lustigt att det faktiskt förkommer lite mer rivig sång vid ett par tillfällen som gör att jag kommer att tänka på Luke Lloyd från tragiskt insomnade Pulkas. Hade vi fått den sortens sång till bandets enkla men drivande nittiotalsrock så hade detta varit något jag hade hyllat skulle jag tro. Men istället för något som radion inte ens skulle ta i med tång (vilket är en bra egenskap) så blir nu Grinspoon, tack vare sången, ett ganska modernt radiorockband som funkar i etern för den trendriktige.

Problemet är att jag trots den icke så manliga sången har svårt att värja mig från bandet emellanåt trots allt. Dels tror jag det beror på att musikerna får till ett rätt så skön driv och riv i musiken men den största anledning är nog melodierna. Dom lyckas verkligen med konststycket att snickra ihop en välsvarvad popmelodi som gör att refrängerna får liv. Tyvärr så faller även den fördelen lite då den ram som bandet verkar inom följer en allt för liksidig mall som sagt. Det gör att varje musikstycke var för sig har svårt att sticka ut och skapa sig en egen identitet.

Som ni märker så slits jag mellan två sidor när jag lyssnar på bandet. En sida uppskattar riffen, melodierna och enkelheten väldigt mycket medan den andra har svårt att acceptera sången, enformigheten och den lite slätstrukna helheten. Jag tror nog att bandet får det svårt att slå sig in på den europeiska marknaden med detta album då vi redan har tillräckligt med sådan här radiorock att tillgå. Men jag skall i alla fall försöka kolla upp bandets övriga katalog för vem vet, detta kanske är deras svagaste album?