3. Kick Me Out
4. I Don’t Need No Doctor (Humble Pie Cover)
5. I Can’t Explain (The Who Cover)
6. Nice Boys (Don’t Play Rock’N’Roll) (Rose Tattoo Cover)
7. Hard Livin’ Man (Video)
8. No Doubt About It (Video)

I väntan på att Bonafide skall få ut en ny fullängdare så bjuder dom på en fullmatad EP som även ger bandets fans en chans att stifta bekantskap med nya trummisen Niklas Matsson (Raging Slag, Backdraft). Inledningen är dock välkänd mark som beträds med ”Fill Your Head with Rock” (som här friserats till lite för radion) och ”No Doubt About It” som båda fanns med på bandets andra, och senaste, album ”Something’s Dripping” från 2009. Båda två representerar bandet väl med i AC/DC-kostym som fylls ut av både starka refränger, ett skönt driv och snygg uppbackningssång. Fortsätter man sen så får man ta del av ”Kick Me Out” som aldrig kom med på just nämnda ”Something’s Dripping” men är inte mindre njutbar för det. Denna tempostarka skapelse visar att bandet även kan ta steget in i åttiotalet utan att släppa taget om varken sjuttiotalet eller sin egen identitet. Denna låt hade inte skämts för sig på förra albumet för fem öre.

Bandet har också passat på att spela in tre covers vilket smakar mumma även om det i just dessa tre fall är svårt att överträffa originalen. Av dessa tre inleder Humble Pies tungt riffande "I Don't Need No Doctor" som Bonafide sätter sin egen prägel på trots att det är en rätt så rak rocklåt. Efter följer sen The Whos ”I Can’t Explain” som i bland har fått agera extranummer på bandets konserter men jag blir inte övertygad av denna version. Pontus Snibb annars så starka och personliga stämma som bär drag av både Bon Scott och David Coverdale som Dave Meniketti känns något tam på denna inspelning om jag skall vara helt ärlig. Men det tar han, och bandet, revansch för på avslutande Rose Tattoo-dängen ”Nice Boys (Don’t Play Rock’N’Roll)”. Bandet spelar som om det inte finns någon morgondag och Snibb lyckas även smälta in Angry Anderson stämma i sin egen under dessa två adrenalinstinna minuter. Tydligen sattes låten i en enda tagningen vilket förmodligen gjort sitt till.

Men som om inte det vore nog så får vi även två videos att beskåda i våra datorer. Först ut har vi ”Hard Livin’ Man” (även den låten är från ”Something’s Dripping”) som är en härlig rock’n’roll-låt i högt tempo och samma sak gäller även för videon. Bilder från ett liveframträdande blandas friskt med klipp från bandets eget filmarkiv från diverse turnéer och vi får se allt det klassiska från party, signering av tuttar och andra allmänt tokiga upptåg. Det är kanske inte nyskapande men ändå kul att titta på. Video nummer två, ”No Doubt About It”, följer samma utförande om än något mer eftertänksamt i klippningen och filmningen.

I mina öron är Bonafide ett av Sveriges klart bästa (boogie)rockband som trots att de skoningslöst hyllar det gyllene sjuttiotalet har hittat sitt eget sound med svängiga riff, starka refränger och ett härligt driv. Denna EP är bara ett smakprov på vad bandet kan men är ändå klart köpvärd om man gillar deras musik. Betyget kan kännas lite missvisande med tanke på att det ”bara” är en EP men utgåvan känns ändå så stark att den utan tvekan är värd ett högt betyg!