8 Waking To Life
9 Two Faces Of Cairo
10 Looking For Fantasy
11 Summer's Breath
12 Catwalk
13 Turn This Island Earth

Den gamle Genesis-gitarristen Steve Hackett fortsätter oförtröttligt att spela in den ena skivan efter den andra (han är nu uppe i minst 15 plattor sen han lämnade Genesis). Bara ett år efter den förra plattan ”Out of the tunnels mouth” (som jag bara gav precis godkänt här på Artrock.se) kommer nu uppföljaren. Genom åren har jag lärt mig att Steve inte är den som enbart levererar toppnummer på sina plattor så det brukar i allmänhet bli rätt blandad kompott. Hans experimentlusta är inte alltid av det lyckade slaget. Men en sak är helt klar – på varje platta har det funnits gnistrande guldkorn i form av otroligt vackra melodier och arrangemang, oftast levererade med undersköna klanger på akustisk gitarr och till ackompanjemang av flöjt och/eller rejäla klalviaturljudmattor. Därför kan man inte ignorera hans skivor. Men vad har hänt här? Plötsligt levererar Steve inte enbart guldkorn – den här plattan är rent av en rejäl guldtacka!

Skivan är genomsyrad av alltigenom underbara låtar med komponenter i form av känsliga akustiska gitarrpartier (”Wanderlust”, ”A place called freedom”, ”Summer’s breath”, ”Turn this island earth”), sköna ballader (”Til we have eyes”, ”Between the sunset and the coconut palms”, ”Looking for fantasy”), fina sugande elgitarrsolon (”The Phoenix flown”, ”Prairie Angel”, ”A place called freedom”, ”Waking to life”), medryckande melodier (”A place called freedom”,), orientaliskt-indiskt-egyptiskt inspirerade läckerbitar (”Waking to life”, ”Two faces of Cairo” – otroligt märkligt spel på något som låter som järnspett!) samt komplicerade mer symfoniska kompositioner (”Turn this island earth”). Som lyssnare bjuds man på en sådan variation att man inte har tid att tröttna – hela tiden kommer det nya vinklar och harmonier. Låtarna övergår snyggt och gradvis i varandra och man kan helt enkelt inte sluta lyssna.

Jag måste understryka att på denna platta tar Steve flera kliv framåt när det gäller en av hans tidigare svagheter – sången! Har aldrig hört honom sjunga så här bra förut. Exempelvis – den nästan lite Country-and-Western klingande ”A place called freedom” sjunger Steve väldigt inspirerande och med en dynamik som jag aldrig har hört förut (jag hoppas verkligen att jag hör rätt, d v s att det verkligen är Steve som sjunger vilket inte framgår till 100 % av bakgrundsmaterialet). Men den här låten är väldigt medryckande och kanske plattans bästa spår. Särskilt i kombination med det alldeles underbara gitarrsolot (som inleder redan på ”Prairie Angel”) som verkligen för tankarna till hans legendariska gitarrsolo på Genesis-klassikern ”Firth of Fifth”. Jag är också väldigt svag för hans fina ballader och då särskilt den undersköna ”Looking for fantasy” (ljuvlig!).

Sen måste man också berömma Roger King för alla arrangemang med klaviatur och alla inslag av mer klassiska instrument som cello, fiol och diverse blåsinstrument som gör att plattan verkligen gör skäl för beteckningen Artrock. Vi kan också notera med stort intresse att det även finns bidrag från legender som Simon Phillips på trummor och Chris Squire på bas.

Sen måste jag till sist ändå nämna att det finns en låt som tyvärr drar ner betyget från ett absolut toppbetyg och det är blues-låten ”Catwalk”. Jag är inte säker på att jag får alla med mig på min åsikt här men jag tycker att hur roligt Steve än tycker det är att spela blues så finns det åtskilliga som gör det bättre än han (t ex Roine Stolt!). Jag tycker det låter lite taffligt och kan dessutom inte undgå att tycka att just här så är Steves sånginsats inte alls så lyckad.

Men i vilket fall – det här måste vara Steve Hacketts bästa platta någonsin! Den slår i mitt tycke tidigare höjdarplattor som ”Voyage of the Acolyte”, ”Spectral mornings” och ”To watch the storms”.

Slutbetyg: 9 av 10