5. The Extremist
6. The Sword of Orion
7. Violentia Gladiatore
8. Rise and Confront
9. Extinção em Massa
10. Shadows of Betrayal

Så var då äntligen den brasilianska brödratrion Kolesne Camargo och deras gemensamma band Krisiun tillbaka med ytterligare en death metal-attack! Ända sedan fullängdsdebuten ”Black Force Domain” (1995) så har dom kompromisslöst hamrat fram sin dödsmetall utan en tanke på varken rådande trender eller andra influenser. Men något hände i och med deras femte album “Works Of Carnage” (2003). Nu kunde man skönja ett band som började utvecklas när det kommer till låtuppbyggnader samt det speltekniskt utmanande. Denna utveckling fortsatte sedan gradvis på de tre efterföljande albumen och nu när vi är framme vid bandets nionde mangelinferno så börjar man nu se vart bandet är på väg. Egentligen är det inget revolutionerande vi pratar om här för det är inga monstruösa förändringar som skett. Men Krisiun av idag är ett mer moget band och jag tror det är dit bröderna vill komma. Istället för pang på rödbetan och rakt in i kaklet utan krusiduller som tidigare så får vi nu extrema tempoväxlingar, sylvassa riff, blytunga riff och blixtrande blastbeats i en furiös symbios med varandra. Men det som har gjort att jag inte riktigt har köpt den nya inriktningen ännu, trots att jag välkomnar den, är att det har känts för kaotiskt, som om dom inte hade kontroll över sin egen skapelse. Men nu på ”The Great Execution” känns det som att dom börjar hitta rätt formel. Dels är låtarna längre än tidigare vilket gör att all avancerad instrumenthantering får mer utrymme och låtstrukturerna ges mer tid att visa upp sig. Detta ger samtidigt lyssnaren en större utmaning för det tar tid att ta in allt och jag kan tänka mig att en del fans av bandets äldre material kommer att ha problem att acceptera detta tilltag. Problemet som jag ser det är att det kan vara för mycket att ta in. Kommer man att kunna ta in och lära sig allt även om man hårdlyssnar? Lite så känner jag, för även om jag verkligen gillar det jag hör så är det för få bestående intryck efteråt. Men det kanske kommer, vem vet?

Vad jag däremot vet är att jag verkligen gillar deras nya tilltag med att spela in hela skivan med enbart helt analogisk utrustning. Detta har gett bandet ett mer organiskt och varmare ljud än tidigare vilket höjer upplevelsen avsevärt. Detta, tillsammans med bandets nya inriktning, gör att jag verkligen ser fram emot kommande släpp med bandet. För även om ”The Great Execution” är en härlig käftsmäll så är det långt ifrån perfekt. Men håller formkurvan i sig så som den gjort de sista plattorna, ja då kan Krisiun ställa till med något riktigt storartat längre fram i karriären.

Betyg: 7,5/10