Mass for Atropos II
Missa Atropos
Dream of Stone
Chequered Light Buildings
Upside Down
Winter is Neve

Norska Gazpacho är enligt min mening helt klart en av de klarast lysande stjärnorna på Artrock-himlen sen några år tillbaka. Efter två helt otroliga plattor (”Missa Atropos” och ”Tick Tock”) under de senaste tre åren och dessförinnan den väldigt fina ”Night” från 2007 så var det med stor förväntan jag tog mig an denna dubbla live-CD. Viss misstro fanns faktiskt för jag undrade verkligen om bandet skulle klara av att förmedla den magi som studioplattorna faktiskt stundtals riktigt lyser av. Band som lider av perfektionism på sina plattor kan få svårt att hantera detta då man sedan skall försöka framföra verken live.

Den här inspelningen är gjord på legendariska Camden Dingwalls i London, en konsertlokal som närmast är att likna vid en pub och med en mycket intim och gemytlig atmosfär. Publiken är liten men entusiastisk. Konserten ingår i turnén efter lanseringen av ”Missa Atropos” men repertoaren är sådan att man faktiskt spelar fler låtar från tidigare plattor än från just den senaste. Och det är jag faktiskt väldigt glad för.

Gazpacho spelar musik som bygger mer på stämningar och atmosfär än på musikaliskt extravaganta och ekvilibristiska kvaliteter. Man har tydlig inspiration från Marillion men även lite Pink Floyd och det man brukar kalla Ambient. Detta bygger man omsorgsfullt upp med akustiska och elektriska gitarrer, lugna och rätt släpande takter och massor av fina klaviaturer. När det gäller det sistnämnda använder man ett mycket brett spektrum – från traditionell orgel och piano till gamla (mellotron) och nya samplingsbaserade keyboards. Sen har man en sångare i Jan-Henrik Ohme som lägger ner stor känsla i sången. En del kan nog tycka det är lite väl smetigt (samma kritik som ofta drabbar Steve Hogart i Marillion) men jag tycker det passar väldigt bra i den här typen av stämningsladdad musik. I tillägg till detta har man smakfullheten att även blanda in lite norsk folkmusikkänsla i och med att man väver in lite Hardangerfela i musiken. Det här låter faktiskt väldigt exotiskt emellanåt (närmast lite orientaliskt i låten ”The Walk I + II”) och höjer kvaliteten ännu mera. Det är väldigt kul att man även tar med violinisten här på turnén. Lyssna speciellt på den magiska lilla solodelen på flöjt och violin i slutet på låten ”Upside down”. Så mycket folkmusikkänsla! Ljuvligt!

Jag kan bara konstatera att på detta dubbla live-album bevisar Gazpacho att man utan vidare klarar av att bygga upp samma magiska stämningar live i musiken som på studioalbumen. Soundet hos bandet sitter som gjutet och man märker hur otroligt samspelta man är. Publiken hade en verkligt härlig kväll och serverades det ena högklassnumret efter det andra. Det är nästan så att man irriterar sig lite på hur otroligt likt originallåtarna det låter. Live-framträdanden brukar ju i regel kunna vara rätt så annorlunda men inte här. Visst finns här vissa tänjningar och nya vinklingar men de är få. Fast när det låter så pass bra så skall man ju inte klaga.

Min absoluta favoritlåt från plattan är faktiskt något överraskande ”Dream of stone” från den tidiga plattan ”Night”. Det är omöjligt att inte dras med i denna oerhört suggestiva låt med en takt som bär fram låten på ett fantastiskt sätt. Snacka om variationer på ett tema – egentligen kan denna låt säkert fås att hålla på hur länge som helst!  Och vilken underbar avslutning med violin och piano! Helt sanslöst! Sen gör även bandet fantastiska versioner av ”Desert flight” , ”The Walk Part I + Part II”, ”Upside down” och ”Winter is never” (vilken underbar låt!) från plattan ”Tick Tock” (ja, de framför i stort sett hela denna platta mycket bra). Och naturligtvis finns några starka nummer med även från senaste ”Missa Atropos” (bl a titellåten och ”River”).

Det finns egentligen bara en sak man kan irritera sig på med den nya plattan: Vissa element i publiken som stör i de mest stämningsfulla och lugna partierna av musiken. Fast lokalen är ju en musikpub så man kanske får förstå det. Men för övrigt – en alldeles utomordentligt fin live-platta som verkligen lockar till nya konsertbesök.

Betyg: 8 av 10

Gazpacho - London (album montage) by Kscope